De Ford Puma is een SUV, weliswaar eentje die ook de Rally van Monte-Carlo kan winnen. Maar de Puma-badge kleefde eind vorige eeuw ook op de billen van een sportieve coupé. Er is zelfs een technische band tussen de twee Puma-modellen, want ze bouwen allebei op de technische fundamenten van de Ford Fiesta. Is die compacte coupé wat?
Waarop moet je letten?
De originele Ford Puma baseerde zich dan wel op de Fiesta, de coupé kreeg ook een heleboel unieke componenten. Zoals de aandrijflijn, want in het vooronder lag een 1,7 liter-benzinemotor. Betrouwbare techniek, hoe dan ook. Al zijn er wel een aantal componenten die om aandacht vragen. Zoals de gaspedaalsensor, waar een slecht contact vaak voor storingen durft zorgen. Ook de verwarmingsventilator zou regelmatig kuren krijgen, doorgaans te wijten aan een oververhitte weerstand. Weet je meteen waar die geur van gesmolten plastic vandaag komt. En let ook op de remmen vooraan: als die wat slepen dan licht dat doorgaans aan een geblokkeerde retourveer.
Wat mag dat kosten?
De prijzen voor een Ford Puma Classic variëren van 1.000 tot dik 4.000 euro. Tenzij je de Racing Puma wil, zoals de RS-versie van deze coupé genoemd werd. Exclusief voor de Britse markt bestemde, in een oplage van 500 gebouwde exemplaren die erg gegeerd zijn. En terecht, want de aanpassingen gaan beduidend verder dan een opgekietelde motor, ook het koetswerk, de ophanging en het interieur ondergaan een flinke make-over. Die Racing Puma is een stuk duurder, moeilijk te vinden en komt sowieso met een rechtsgeplaatst stuur.
Een leuk alternatief?
Doorgaans wordt de Ford Puma in een adem genoemd met de Opel Tigra van de eerste generatie, gebaseerd op de toenmalige Corsa. Dan zouden wij eerder op zoek gaan naar de knap gelijnde Fiat Coupé en zijn drukgevoede vijfpitter.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!