Met elektrische modellen zoals de Evija, de Eletre en de Emeya breekt Lotus met zijn verleden, want een EV-architectuur valt nu eenmaal moeilijk te verzoenen met de pluimgewichten waarvoor Colin Chapman destijds stond. McLaren kijkt de kat liever uit de boom, want CEO Michael Leiters vindt de batterijen voor elektrische auto's voorlopig te zwaar om in een supercar te leggen.
Volgens Leiters hoeven we geen elektrische supercar van Mclaren te verwachten voor 2030. Al bouwen we liever wat reserve in, want de Britse constructeur kwam ook terug op zijn voornemen om "nooit" een SUV te bouwen. Die elektrische concurrent voor de Aston Martin DBX, Ferrari Purosangue, Lamborghini Urus én de Lotus Eletre - die momenteel uitstekend verkoopt in België - staat inmiddels wél op de planning, wegens commercieel noodzakelijk om McLaren uit de financiële problemen te houden.
Maximaal 1.500 kilogram
Michael Leiters wil niet dat het vermogen van een elektrische aandrijflijn de massa van het accupakket compenseert. Een supersportwagen hoort niet meer dan 1,5 ton te wegen, klinkt het vanuit Woking - de bovengrens die ze ook gebruikten bij de ontwikkeling van de plug-inhybride Mclaren Artura. Want dat zou de rijdynamiek compromitteren.
Zou dat een sneer zijn naar elektrische hypercars zoals de eerder vermelde Lotus Evija en de onvermijdelijke Rimac Nevera? McLaren verwacht veel van solid-statebatterijen, maar denkt dat die vaste-stoftechnologie pas echt op punt zal staan tegen 2030. Toch voor het gebruik in een supercar...
Bron: AutoNewsEurope
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!