Mercedes doet het goed op de Indiase markt. Volgens Automotive News Europe is de verkoop van luxemodellen als de S-Klasse, de GLS en de Maybach GLS er in 2021 met liefst 80 procent gestegen. Ook andere prestigemerken zien hun verkoop toenemen. De markt voor luxewagens groeit er zelfs sneller dan die voor 'gewone' modellen.
Volgens Jato Dynamics is Mercedes met een marktaandeel van meer dan 40 procent echter het populairste luxemerk, voor Audi, BMW en Jaguar Land Rover. Nochtans is India vooral een markt voor kleine lowcostmodellen – luxewagens vertegenwoordigen er slechts 1 procent van de totale verkoop van ongeveer 3 miljoen voertuigen.
>> Lees ook - BMW X7: 'subtiele' midlifefacelift
Meer dollarmiljonairs
Het Hurun India Wealth Report 2021 toont echter aan dat het aantal dollarmiljonairs in 2021 met 11 procent is gestegen, vooral in de grote steden (Mumbai, Delhi en Calcutta). Verwacht wordt dat hun aantal tegen 2026 met nog eens 30 procent zal groeien. Het rapport vermeldt ook dat niet alleen de verkoop van luxewagens in India opvallend toeneemt, maar ook die van andere luxemerken als Gucci, Louis Vuitton en Rolex.
Mercedes ziet de toekomst in India, waar het trouwens een fabriek heeft, meer bepaald in Poona, dus rooskleurig tegemoet. Alleen spelen het wereldwijde tekort aan halfgeleiders en andere bevoorradingsproblemen als gevolg van de situatie in Oekraïne de constructeur ook in India parten: volgens de woordvoerder van Mercedes India staan er op dit moment zo'n 4.000 auto's in backorder.
Bron: Automotive News Europe
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!