De Europese markt telt een heleboel sportievelingen, van hot hatches zoals de Toyota GR Yaris tot exclusieve exoten als de Ferrari 812 Competizione. Toch zijn er ook een heleboel atleten die niet in Europa verkocht worden. Om te vermijden dat het een overzichtje van Amerikaanse musclecars zou worden, hebben we de supersportieve varianten van de Chevrolet Camaro, de Dodge Challenger en de Ford Mustang uitgesloten van deelname. Hoewel die van ons natuurlijk ook naar Europa mogen komen... Welke zes sexy sportievelingen hebben we dan wel geselecteerd?
>> Lees ook - test Ford Mustang GT500 (2021)
1. NISSAN Z
De zevende generatie van de Nissan Z komt niet naar Europa. En dat is jammer, want met zijn door de originele 240Z geïnspireerde lijnenspel en zijn 400 pk sterke V6-biturbo mikt de Japanse sportwagen rechtstreeks naar het hart van de autoliefhebber.
2. CADILLAC CTS-V Blackwing
De Blackwing is een wat saaie Cadillac CT5, maar dan aangedreven door een 6,2 liter-V8. Eentje die een compressor gebruikt om het vermogen op te krikken naar 677 pk. Al die power wordt naar de achterwielen gestuurd, dus verwacht moddervette rubberstrepen zodra je het gaspedaal vloert. De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 3,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 322 km/u.
3. HYUNDAI ELANTRA N
De Hyundai Elantra is een wat merkwaardig vormgegeven berline die we liever links laten liggen, maar de N-versie weet wel de juiste snaren te beroeren. De technische basis is vergelijkbaar met die van onze i30 N, met een 2 liter-turbobenzine die 280 pk en 395 Nm naar de voorwielen stuurt, waardoor de Elantra N aan 5,3 seconden genoeg heeft om vanuit stilstand naar 100 km/u te spurten.
4. LEXUS IS 500 F Sport
Jawel, de Lexus IS heeft wel degelijk een opvolger gekregen. Maar nee, die wordt niet meer in Europa verkocht. Tuurlijk is dat jammer, toch in het geval van de IS 500 F Sport. Die ziet er niet alleen geweldig uit, maar wordt ook nog eens aangedreven door een atmosferische V8-krachtbron. Het 5-literblok is goed voor 480 pk, draait 7.100 toeren per minuut en helpt de Lexus IS 500 F Sport in 4,6 seconden van 0 naar 100 km/u.
5. LYNK & CO 03+ Cyan Racing
In 2019 stelde Lynk & Co de Cyan Racing Concept voor, aangedreven door een tot 528 pk opgevoerde 2 liter-turbomotor. Niet meer dan een conceptcar voor de Europese autofans, maar in China volgde er ook een productieversie van de meervoudige WTCR-kampioen. Wat minder extreem, met een 265 pk sterke vierpitter onder de motorkap. Maar wel gezegend met Bilstein-dempers, Akebono-remmen en Pilot Sport 4S-banden van Michelin. En met een knoert van een achterspoiler.
6. SUBARU BRZ
Eigenlijk hadden we hier de nieuwe Subaru WRX willen vermelden, maar stiekem hopen we dat die alsnog naar Europa afzakt. Dus hebben we ons beperkt tot de tweede generatie van de BRZ, want die laat onze contreien links liggen. Gelukkig blijft zijn tweelingbroer wel beschikbaar: de Toyota GR86 vervoegt de Yaris en de Supra als derde product van Gazoo Racing.
>> Lees ook – test Toyota GR86 (2022)
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!