De elektrische auto weet nog niet echt te verleiden begin 2020. Ondanks een markt op halve kracht, met 216.605 nieuw ingeschreven auto's tijdens het eerste kwartaal, een daling van 30,2% vergeleken met 2019 (310.188 inschrijvingen); is er een segment dat steeds belangrijker wordt: de hybrides. Daarvan zijn er 3,6% meer van verkocht in vergelijking met 2019! Uit cijfers van de FEBIAC blijkt ook dat diesel een klein beetje stijgt (+0,7%). Ook de elektrische wagens maken een gelijkaardige stijging mee. CNG stagneert een beetje, maar haalt toch LPG in. De grote verliezer is in dit geval de benzinemotor, die met 5,1% zakt.
Geëlektrificeerde salariswagen
Deze evolutie komt vooral door de bedrijfswagens. Die zijn meestal iets 'groener' dan de auto's van particulieren. De reden zit natuurlijk in de fiscaliteit met een lagere VAA en kortingen die gelinkt zijn aan een lagere CO2-uitstoot. Zo ligt het marktaandeel van hybrides in de fleetsector op 11,8%, waarvan 87,4% plug-in hybride. Als we daar de elektrische wagens aan toevoegen (3,8%) komen we aan een marktaandeel van 15,6% geëlektrificeerde wagens, tegenover 10,6% bij zelfstandigen en 5,8% bij particulieren. Amper 0,9% van die laatste groep koos voor een volledig elektrische wagen. En bijna een op de twee hybrides van particulieren kan je niet aan het stopcontact hangen.
SUV is koning
Het meest geliefde segment blijft dat van de SUV, met een marktaandeel van 40,9% voor de eerste 6 maanden van 2020. De FEBIAC heeft berekend dat dit een stijging van 25,9 procentpunt betekent tussen 2012 en 2020! Dit gaat vooral ten koste van de monovolumes, die stukje bij beetje verdwijnen uit het autolandschap met een aandeel van amper 4,7% in de eerste helft van 2020, een daling van 11 procentpunt sinds 2012. De 'gezinswagens', oftewel de berlines, ondergaan de schok met een daling van 7,5 procentpunt, voor een huidig marktaandeel van 28,4%. Ze houden dus stand. De breaks verliezen ook 4,9% aan marktaandeel en houden nog 14,4% over, ongeveer 1 auto op 7.
Minder CO2
Ondanks de hegemonie van de SUV neemt de grootte van de auto's niet toe. De FEBIAC specificeert dat de 'grote auto's' een marktaandeel vertegenwoordigden van 17,6% in 2012 tegenover 15,5% tijdens de eerste helft van 2020. Al deze elementen, en in het bijzonder de populariteit van de hybrides in de bedrijfswereld, samen met de technologische verbeteringen van recente motoren, zorgen voor een lagere gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto's in 2020 (na een lichte stijging in 2019). Die ligt nu op 112,6 g/km tegenover 121,2 g/km in 2019 en 119,4 g/km in 2018.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!