Uit een iVox-enquête in opdracht van BNP Paribas Fortis blijkt dat de Belgen verdeeld blijven over de elektrische auto. Terwijl 52% van de 1.000 ondervraagden van plan is om tegen 2030 een elektrische auto te kopen, weigert 29% categoriek om op dit type aandrijving over te schakelen. Deze resultaten moeten echter worden genuanceerd.
Het algemene percentage mensen dat het niet ziet zitten een elektrische auto te kopen, vertegenwoordigt een ‘nationaal’ gemiddelde van 29%, maar die weigering blijkt meer uitgesproken te zijn bij 55-plussers: 34%, terwijl dat voor de ondervraagden onder de 34 jaar slechts 23,7% is. Uit de enquête blijkt ook dat meer Franstalige Belgen tegen zijn dan Nederlandstaligen: 35,5 tegenover 24,2%. Vlaanderen wil trouwens het verbod op de verkoop van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotor doen ingaan vanaf 2029.
>> Lees ook – Elektrische merken: wie en wanneer?
Onder dwang?
Maar niet iedereen die zegt een overstap naar een elektrische auto te overwegen, doet dat uit overtuiging. In het algemeen overweegt 33% van de deelnemers aan de enquête om over te schakelen op een elektrische wagen omdat ze daartoe gedwongen zullen worden door het verbod op de verkoop van nieuwe modellen met verbrandingsmotor – 2029 in Vlaanderen, 2035 in Brussel, nag geen datum in Wallonië – en niet zozeer omdat ze dat zelf willen.
Tegen 2026
Uit de studie blijkt ook dat één Belg op drie gelooft dat 2026 de deadline is om van auto te veranderen. Dan vallen namelijk de fiscale stimuli weg voor bedrijfsauto's met een verbrandingsmotor. Een verandering die ongetwijfeld een enorme impact zal hebben op de Belgische markt. In het onderzoek had 12% van de respondenten een auto van de zaak. Momenteel zijn 80% van de elektrische voertuigen die in België verkocht worden, bedrijfswagens.
Financiële onzekerheid
Hoewel het ‘ecologische’ aspect voor 34% van de respondenten een van de drie belangrijkste redenen is om een elektrische auto te kopen, is het financiële aspect natuurlijk het grootste struikelblok. Naast de hoge prijs van elektrische voertuigen, die 70% van de mensen afschrikt, voeden twee andere belangrijke factoren de angst van toekomstige kopers: bezorgdheid over de actieradius (61,7%) en het gebrek aan openbare oplaadpunten (61,4%). Logischerwijs hebben de prioritaire verwachtingen dus betrekking op een snellere oplaadtijd (61,3%) en een verlaging van de prijs van wallboxen (55,5%). Maar over het algemeen is er een duidelijk verschil tussen Vlaanderen (37,1%) en Wallonië (23,7%) met betrekking tot de TCO – Total Cost of Ownership – wat een belangrijk argument zou worden om over te schakelen op de elektrische auto.
Concreet lijkt het erop dat een sterke toename van elektrische wagens in België zal afhangen van drie belangrijke factoren: de veralgemening, vanaf 2026, van dit type voertuig voor bedrijfswagens, wat de tweedehandsmarkt zal voeden en tot een prijsdaling zal leiden in de periode 2028-2030; de toename van de gebruiksflexibiliteit van elektrische wagens (actieradius, oplaadsnelheid, enzovoort) en de ontwikkeling van openbare oplaadinfrastructuren. Kortom, België is niet klaar om zich gewillig en enthousiast te bekeren tot ‘emissievrije’ mobiliteit, zoals gesteund – of opgelegd – door de politieke autoriteiten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!