Zoals AutoGids-redacteur Klaas Janssens reeds aanstipte in zijn column, dreigt het groene verhaal achter de versnelde omschakeling naar elektrische wagens ook een asociaal verhaal te worden. Dat wordt bevestigd door onderzoek van de Belgische automobielfederatie Febiac. De EV-transitie vergroot de reeds significante kloof tussen wagens die particulier gekocht worden en wagens die op naam van de zaak gekocht of via je werkgever aangeschaft worden.
De belangrijkste oorzaak van dat schisma: de fiscale stimulansen die de overheden toekennen om elektrische (en plug-inhybride) voertuigen te promoten. Want daar kunnen particuliere kopers die hun wagen met hun eigen centen moeten aanschaffen, niet van profiteren.
De schuld van de overheid
In 2021 was 49% van de nieuw ingeschreven bedrijfswagens elektrisch (BEV) of plug-in hybride (PHEV). Het marktaandeel van deze geëlektrificeerde auto's groeit lineair, wat wil zeggen dat ze vanaf 2022 de meerderheid zullen vormen. Tegen 2026 zou meer dan 80% van de bedrijfswagens 100% elektrisch zijn. De particuliere markt volgt een heel ander patroon, omdat BEV's en PHEV's bijna 25% duurder zijn dan een vergelijkbaar model met klassieke verbrandingsmotor op benzine of diesel. En er zijn geen fiscale stimuli om dat financiële verschil te compenseren.
De hypothese dat elektrische voertuigen enkel goedkoper zullen worden door de algemene schaalvergroting van dit type voertuigen, wordt niet onderschreven door de Febiac. Omdat de materialen waaruit batterijen vervaardigd zijn (zoals lithium en kobalt) niet meteen in prijs zullen zakken. Tegen 2030 zou de particuliere markt nog steeds maar uit 30% elektrische voertuigen bestaan, aldus deze studie.
En op de tweedehandsmarkt?
Natuurlijk bestaan er mechanismes om die scheefgetrokken verhouding te corrigeren. In andere Europese landen kunnen particuliere kopers wel op fiscale ondersteuning rekenen bij de aankoop van een elektrische wagen. Maar de Belgische overheden zijn niet meteen geneigd om aan het voordeel van de salariswagens te tornen. Dus wordt er gerekend op de tweedehandsmarkt, waar momenteel het aandeel van de generatie BEV's en PHEV's gestaag groeit.
Maar dan hebben we het over elektrische en plug-inhybride modellen met een gebrekkige actieradius en een relatief hoge aankoopprijs. Bovendien neigen de leasingmaatschappijen naar steeds langere looptijden, waardoor de aanvoer naar de occassiemarkt vertraagt.
Bronnen: Febiac, Traxio en Renta
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!