Sinds 2017 was Larry Dominique, kaderlid van PSA, bezig om Peugeot opnieuw op de Noord-Amerikaanse markt te introduceren. Met de oprichting van Stellantis, de fusie tussen PSA en FCA, werd deze terugkeer van het merk uit Sochaux echter afgeblazen, waarbij de groep er de voorkeur aan gaf zich te concentreren op de ontwikkeling van het reeds gevestigde Alfa Romeo en op de versterking van zijn Amerikaanse merken, waaronder vooral Jeep en Ram.
Versterken en ontwikkelen
Het nieuwe beleid van de groep heeft de oorspronkelijke plannen van Peugeot op zijn kop gezet. Met deze terugkeer naar Noord-Amerika wilde Peugeot zijn afhankelijkheid van de Europese markt verminderen. Dit laatste was nog verergerd door de sterke achteruitgang van het merk op de Chinese markt en de overname van het duo Opel/Vauxhall, dat ook afhankelijk is van het Oude Continent. Nu de nieuwe groep kan rekenen op een reeks Amerikaanse merken die ze van FCA heeft geërfd, kan zij haar geografische spreiding opnieuw in evenwicht brengen en zorgen voor besparingen op de investeringen door middel van een breder aanbod.
Bovendien zou de versterking van de positie van de sterke merken met producten die perfect aan deze markt zijn aangepast, zoals Jeep en Ram, op korte en middellange termijn financieel efficiënter zijn. Evenzo lijkt het zinvoller om de aanwezigheid van Alfa Romeo te ontwikkelen dan om het merk Peugeot in de VS "opnieuw uit te vinden" door een nieuw merkimago en een distributienetwerk op te zetten.
Relevant aanbod
Bovenal heeft Alfa Romeo vandaag een veel beter aanbod aangepast aan de smaak van Amerikanen en Canadezen met de Giulia - die aan de andere kant van de Atlantische Oceaan als een compacte sedan wordt beschouwd - en zelfs nog meer met de Stelvio. Het Italiaanse merk zag zijn verkoop vorig jaar met 1,6% stijgen op een krimpende markt. In termen van volume blijven deze resultaten echter bescheiden. De komst van een paar cross-overs zou het aanbod van Alfa Romeo moeten versterken, dat zal kunnen profiteren van het werk van Larry Dominique aan de terugkeer van Peugeot om de verkoop- en serviceaspecten van de Italiaanse fabrikant te ontwikkelen.
Om het Franse merk - dat er sinds het midden van de jaren negentig niet meer was - nieuw leven in te blazen, had hij zijn inspanningen toegespitst op de oprichting van een distributiekanaal dat dure dealers zou vermijden en gebruik zou maken van technologie om diensten voor de consument uit handen te nemen, zoals de planning van de levering en ophaling van voertuigen. Deze ideeën werden toegejuicht door de baas, Carlos Tavares, die aangaf dat dit werk in de toekomst voor alle Stellantis-merken kan worden gebruikt, op het gebied van logistiek, after-sales service, distributie of zelfs marketing.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!