De Duitse constructeurs haalden hun slag thuis, want het Europese verbod op verbrandingsmotoren wordt versoepeld. Ook na 2035 zou je nog nieuwe wagens kunnen kopen die aangedreven worden door een verbrandingsmotor. Op voorwaarde dat ze enkel en alleen op synthetische brandstoffen draaien.
Maar is dat ook haalbaar? Want wat kosten die koolstofneutrale e-fuels momenteel?
53,80 euro per liter!
De reële groothandelsprijs van fossiele olie, dus exclusief belastingen en accijnzen, bedraagt ongeveer 0,50 euro per liter benzine. De productie van e-brandstof via het Fischer-Tropsch-proces met waterstof en teruggewonnen CO2, zoals Porsche, ExxonMobil en Siemens sinds december 2022 testen in het zuiden van Chili met het Haru Oni-project, kost momenteel 53,80 euro per liter. Onbetaalbaar aan de pomp natuurlijk.
Maar er is hoop dat deze productiekost sterk zal dalen in een meer industriële context. Haru Oni mikt op 1,70 euro per liter tegen 2026. Maar een Duitse studie is nog optimistischer.
Naar 1 euro per liter?
Een rapport over de effecten van klimaatverandering van het Potsdam Instituut voor Klimaatonderzoek geeft aan dat de prijs van die synthetische brandstoffen maximaal 2 euro per liter zullen bedragen. Dat komt dus overeen met de schattingen van Haru Oni. Om deze marktprijzen te bereiken, moet e-fuel uiteraard op industriële schaal worden geproduceerd.
Een concreet tijdschema voor het bereiken van een dergelijke prijs wordt in het rapport niet echt gedefinieerd. Er wordt gesteld dat dit sterk zal afhangen van de vraag naar synthetische brandstoffen. Maar als de situatie gunstig uitdraait, behoort zelfs een prijs van 1 euro per liter tot de mogelijkheden.
Opgepast: dat is niet de prijs aan de pomp. Je zal ook het transport, de opslag, de belastingen en de commerciële marges nog in rekening moeten brengen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!