Naar schatting zo'n 10.000 auto's werden vernield bij de recente overstromingen in de provincies Luik en Namen, en dat kan een effect hebben op de prijzen van occasiewagens. Volgens Marc Gros van cijferbureau Gocardata kunnen we ons verwachten aan een stijging van 8 à 9%, wat slecht nieuws betekent voor de getroffenen, maar ook voor elke andere automobilist die momenteel op zoek is naar een nieuwe vierwieler.
De chipcrisis
Hier speelt ook een andere factor, namelijk de huidige leverproblemen bij nieuwe auto's. Sinds begin dit jaar is er wereldwijd een tekort aan computerchips, vooral in de autosector, waardoor wereldwijd tal van fabrieken hun assemblage al hebben moeten stilleggen. Het chipprobleem is een gevolg van de tijdelijke productiestop in de lente van 2020, toen de coronapandemie uitbrak. De fabrikanten van consumentenelektronica plaatsten plots extra bestellingen bij de makers van printplaten, waardoor de autosector later met tekorten kwam te zitten. De sector verwacht dat dit probleem zich tot na de jaarwisseling zal blijven stellen.
Zoals in vele andere industrieën spelen hier ook de stijgende grondstofprijzen, onder andere voor staal, aluminium en koper, hun rol. En daar komt nog bij dat wereldwijd de containertrafiek in de knoop ligt, wat deels nog het gevolg is van de opstopping in het Suez-kanaal eerder dit jaar.
Het resultaat van dat alles is dat je tegenwoordig vaak een half jaar of zelfs langer moet wachten op een nieuwe auto. En dat heeft onvermijdelijk ook gevolgen voor de vraag naar tweedehandse exemplaren, die wel onmiddellijk verkrijgbaar zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!