Febiac heeft zijn eerste rapport over de inschrijvingen van nieuwe auto's voor 2022 gepubliceerd. De maand januari bevestigt de in 2021 waargenomen trend, met een daling van 10,04% ten opzichte van januari 2021. De federatie heeft ook het ‘netto’-saldo van de inschrijvingen voor het hele jaar 2021 meegedeeld, rekening houdend met het aantal auto’s dat binnen de 30 dagen opnieuw werd uitgeschreven. Ook dan blijft de balans negatief, met een daling van 11,22% ten opzichte van 2020, met slechts 367.741 ingeschreven nieuwe auto's.
>> Lees ook – Toyota weer grootste autoconstructeur ter wereld
Neerwaartse trend bevestigd
Weinig verrassend zet de neerwaartse zich voort voor de inschrijvingen van nieuwe auto's in België voor de maand januari 2022, met 33.947 stuks tegenover 37.735 een jaar eerder, een daling met 10,04%. De redenen hiervoor zijn natuurlijk niet veranderd, tegen een achtergrond van een tekort aan halfgeleiderchips, onzekerheid over de keuze van de motor en economische crisis...
Peugeot eerste leider van het jaar
In de top 5 van merken voert Peugeot de verkoop aan en heeft het een voorsprong op een Duits kwartet dat wordt gevormd door BMW, Mercedes, Audi en Volkswagen. De top 10 wordt aangevuld door Renault, Toyota, Dacia, Citroën en Volvo. Terwijl Peugeot met 8,55% stijgt ten opzichte van 2021, gaan BMW (-25,59%), Mercedes (-18,42%) en Volkswagen (-28,44%) er duidelijk op achteruit, terwijl Audi 23,87% vooruitgang boekt. Het merk dat het meest vooruitgaat in deze kopgroep, is echter Dacia, met een stijging van het aantal inschrijvingen met liefst 101,75%.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!