Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Russische markt: duizelingwekkende val, Chinese kans en Iraanse comeback

Geschreven door Olivier Duquesne op 07-09-2022

De Russische automarkt is tot stilstand gekomen sinds het begin van de Oekraïense invasie en de westerse sancties. De verkoop is gekelderd, maar Chinese en een Iraans merk maken zich op om hun plaats in te nemen.

Tussen augustus 2021 en augustus 2022 is de daling van het aantal inschrijvingen van nieuwe auto's in Rusland verbijsterend: -62,4%. Sinds januari bedraagt de daling -60,7%. Volgens de cijfers van het AEB AMC (Association of European Businesses Automobile Manufacturers Committee) werden in augustus 2022 slechts 41.698 personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen voor particulier gebruik geregistreerd, tegenover 110.870 een jaar geleden. In de eerste 8 maanden van 2022, die gekenmerkt worden door het begin van de sancties in maart, komt het aantal ingeschreven voertuigen nauwelijks boven de 410.000 uit, in plaats van de één miljoen in 2021. In Europa is de situatie ook moeilijk, maar de cijfers stabiliseren zich en nemen niet zulke proporties aan.

Westerse leegloop

Door de stijging van de gas- en olieprijzen kan de Russische staat geld verdienen. De industrie wordt echter afgeremd door westerse sancties die de toeleveringsketen schaden. Dit geldt met name voor de automobielindustrie, die afhankelijk is van onderdelen, chips en technologieën die buiten Rusland zijn ontwikkeld. Zozeer zelfs dat Lada, om de productie te kunnen voortzetten, heeft besloten nieuwe auto's op de markt te brengen zonder ABS, airbags of airconditioning. AvtoVaz (Lada), dat niet langer afhankelijk is van Renault, krijgt het het zwaarst te verduren, evenals de eveneens Russische constructeurs GAZ (bedrijfsvoertuigen) en UAZ (militaire voertuigen) en de Chinese merken.

Lada Granta en Vesta

De bestverkochte auto is de Lada Granta, een ex-Dacia Logan gemaakt in Rusland, nu zonder elektronica. Hij wordt gevolgd door de Lada Vesta. Dankzij hen domineert AvtoVaz de markt met 18.087 inschrijvingen in augustus. Maar in 2021 deed Lada het nog iets beter, met 19.428 stuks. De daling bedraagt echter slechts 7%. Kia, op de tweede plaats, zakt met -77%, maar 4.044 bestelde voertuigen werden geleverd. Hetzelfde geldt voor Hyundai, op de 5e plaats, waarvan het aantal inschrijvingen in augustus met -79% is gekelderd. Westerse constructeurs hebben de markt moeten verlaten. De dealers hebben alleen nog voorraadauto's of exemplaren die nog wachten op levering. Dit lijkt op korte termijn het einde te betekenen van Koreaanse auto's, die vóór de invasie in Oekraïne zeer populair waren in Rusland.

China en Iran

Na Lada en Kia vinden we in augustus 2022 het Chinese merk Haval, onderdeel van de groep Great Wall, waarvan de verkoop met 26% is gestegen, met 2.990 inschrijvingen tegen 2.373 een jaar geleden. Geely, op de 8e plaats, verloor ‘slechts’ 8% in verkoop (1.990 inschrijvingen). Andere constructeurs beginnen zich op de Russische markt te positioneren, zoals DFM (DongFeng), dat zijn verkoop bijna heeft verdrievoudigd, hoewel het nog altijd om kleine aantallen gaat. Maar het heeft natuurlijk tijd nodig om zijn netwerk te organiseren. Hetzelfde geldt voor Great Wall, dat in 2021 niets verkocht in Rusland. De Iraanse constructeur Khodro heeft ook aangekondigd weer naar Rusland te willen exporteren, na deze markt in 2009 te hebben verlaten. Het doel: 100.000 voertuigen tegen 2025.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten