Er werden in België vorig jaar nog altijd heel wat meer Seats dan Cupra’s verkocht, maar het is wel de bedoeling dat die rollen in de nabije toekomst worden omgedraaid. In 2023 viel er bij Seat dan ook nauwelijks nieuws te rapen, terwijl er voor Cupra net overuren werden gedraaid.
SEAT ZOU NOG TOT HET EINDE VAN HET DECENNIUM AUTO’S BOUWEN.
Het stopt echter nog niet meteen voor Seat, want grote Volkswagen-baas Thomas Schäfer heeft recent nog eens bevestigd dat er tot 2030 zeker nog ‘echte’ auto’s met die merknaam zullen worden gebouwd. Modellen als de Ibiza, de Arona, de Leon, de Ateca en de Tarraco mogen hun carrière dus nog even verderzetten, maar opvolgers zijn hoegenaamd niet meer gepland.
Mobiliteitsprovider
Het gamma zal de volgende jaren dus alsmaar kleiner worden en op de iets langere termijn evolueert Seat dan verder naar een mobiliteitsprovider. Denk daarbij misschien ook al aan de productie van nieuwe (en natuurlijk elektrische) vervoermiddelen voor puur stadsgebruik. Heel concrete plannen zijn er nog niet of worden in elk geval nog niet bekendgemaakt; momenteel luidt het nog dat er naar een nieuwe rol voor Seat wordt gezocht.
Voor de historici: het merk werd in 1950 opgericht en bouwde lange tijd Fiats in licentie. In 1986 verkocht de Spaanse regering het aan Volkswagen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!