Voor het eerst sinds lange tijd is de Volkswagen-groep niet de grootste in Europa. In 2021 werd de Duitse groep nipte – met een verschil van 754 voertuigen – ingehaald door Stellantis, dat Europees leider werd in 31 landen, met name de 27 EU-lidstaten, IJsland, Noorwegen, het VK en Zwitserland. Dat exploot is echter vooral te danken aan de uitstekende prestatie van Stellantis wat betreft de verkoop van lichte bedrijfsvoertuigen (LCV), waar Volkswagen slechts vierde staat.
>> Lees ook – CEO Stellantis: "Elektrificering kost constructeurs handenvol geld."
Kortstondig leiderschap?
In 2021 hadden de 13 merken van het Stellantis-concern die op de voornoemde 31 markten aanwezig zijn, een totale verkoop van 3.161.593, tegenover 3.160.839 voor de 9 merken van het Volkswagen-concern. Een bijna anekdotische ‘prestatie’ die een min of meer vertekend resultaat geeft. De Frans-Duits-Italiaans-Amerikaanse groep dankt dit flatterende resultaat namelijk aan zijn dominantie op de markt van lichte bedrijfsvoertuigen (LCV), waar ze een grote voorsprong heeft met 722.702 verkochte exemplaren, tegenover 374.509 voor Renault-Nissan, 327.880 voor Ford en slechts 210.583 voor de Volkswagen-groep.
>> Lees ook – De nieuwe elektrische strategie van Stellantis
Er is dus een verschil van 512.119 voertuigen op deze specifieke markt, terwijl qua personenwagens Volkswagen de comfortabele leider blijft met 2.950.256 stuks tegen 2.483.891 voor Stellantis. Wetende dat Stellantis vanaf 2022 de verbrandingsversies van zijn lichte bedrijfsvoertuigen geleidelijk zal afschaffen en alleen nog de volledig elektrische varianten zal verkopen, laat het zich raden dat de totale verkoop van de groep in 2022 sterk zal worden beïnvloed en dat het bijgevolg moeilijk zal zijn om de nummer één-positie in het gecombineerde verkoopklassement in Europa te behouden.
Bron: Dataforce
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!