Volgens Jato Dynamics bezitten SUV’s 44 procent marktaandeel in de VS (maar daar worden ook de pick-ups bij gerekend), 45 procent in Rusland, 42 procent in Canada en China, 33 procent in Europa enzovoort. Overal ter wereld vallen klanten bij bosjes voor dit type auto. Toch biedt een archipel weerstand: Japan. Daar zijn SUV’s goed voor slechts 12 procent van de nieuwe inschrijvingen. De reden daarvoor is in de eerste plaats fiscaal (de wet bevoordeelt auto’s met een piepkleine motor in de stad), maar ook cultuur en praktische bezwaren spelen een rol. Zo goed als overal elders is dit type koetswerk echter goed voor een marktaandeel van minstens 20 procent, ook in zogenaamde ontwikkelingsgebieden. De wereldleider in dit segment wereldwijd is de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi (12 procent), gevolgd door General Motors (8,4 procent) en Hyundai-Kia (8,2 procent).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!