Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / SUV’s zijn geen modeverschijnsel

Geschreven door Frédéric Kevers op 09-12-2021

Een recente studie toont aan dat SUV’s populair zullen blijven. Slechts 1 op 3 van de ondervraagden beseft dat dit type voertuig meer brandstof verbruikt.

Het Franse onderzoeksbureau Observatoire Cetelem (onderdeel van de bankgroep BNP Paribas) voerde een online bevraging uit bij 17.000 mensen in 17 landen rond de populariteit van SUV’s. De studie toont aan dat slechts 33% van de ondervraagden een SUV als vervuilender beschouwt dan een vergelijkbare berline of break. Daarnaast leren we dat 29% van de deelnemers de intentie heeft om als volgende auto een SUV te kiezen. We kunnen dus niet spreken van een modefenomeen.

Prijs-kwaliteit

Met een wereldwijd marktaandeel van 45% zijn SUV’s incontournable geworden, in weerwil van hun tegenstanders. De studie toont aan dat de eigenaars van een SUV in de eerste plaats de verhouding prijs-kwaliteit roemen, voor de binnenruimte en het veiligheidsgevoel. Het toont aan dat het commerciële discours van de autobouwers, die dit voertuigtype bechouwen als de kip met de gouden eieren, effect heeft

Niet elke auto wordt overigens door zijn eigenaar als een SUV beschouwd. Bij een Range Rover beschouwt 1 op de 2 eigenaars hem als dusdanig, maar bij crossovers als de Peugeot 3008 of Renault Captur is dat slechts een kwart.

Tegenargumenten

Slechts 33% van de ondervraagden beschouwen een SUV als vervuilender dan een gewone auto. Deze eigenschap komt dan ook pas op de derde plaats wanneer er wordt gepolst naar de nadelen.

De deelnemers die zelf geen SUV bezitten, zien dit type auto vooral als een modelgril. Daarvan wil 41% dat de verkoop aan banden wordt gelegd.

Elektrificatie

Het onderzoek toont dus aan dat de SUV een blijver is. Ook al omdat de fabrikanten er dol op zijn. Met hun hoger koetswerk lenen ze zich immers perfect voor elektrificatie, gezien het technisch eenvoudiger is om een batterijpakket in te bouwen zonder binnenruimte op te offeren. Ondanks de inherente nadelen aan het SUV-concept, zoals een hoger gewicht, grotere wielen, meer luchtweerstand en dus een hoger verbruik, is de elektrificatie dus een vrijgeleide voor de autobouwers om op de ingeslagen weg verder te gaan.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten