De markt van voertuigen met louter een verbrandingsmotor zou in Europa al een piek hebben bereikt in 2020, waarna hun aandeel jaar na jaar zal afnemen door de opkomst van hybrides en elektrische modellen die moeten worden opgeladen. Dat blijkt uit de prognoses van het Amerikaanse Energy Information Agency (EIA). Deze vaststelling plaatst het Oude Continent ver voor de rest van de wereld, waar de opkomst van groeilanden de verbrandingsmotor uitstel van executie zou moeten geven tot 2038. Pas na die datum zou het percentage niet-geëlektrificeerde modellen in het wereldwijde wagenpark een algemene daling moeten beginnen te vertonen.
>> Lees ook – Elektrische merken: wie en wanneer?
2,21 miljard auto's in 2050
Nog volgens het Amerikaanse agentschap zal het wereldwijde wagenpark tot 2050 blijven groeien, tot er 2,21 miljard lichte voertuigen in omloop zullen zijn, tegenover 1,31 miljard in 2020. Die groei is hoofdzakelijk toe te schrijven aan de toename van het aantal lichte voertuigen in landen die geen lid zijn van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling. "We verwachten dat de bevolking van deze landen drie keer sneller zal groeien dan die van de OESO-landen en dat hun autobezit tussen 2020 en 2050 zal stijgen van 92 naar 173 voertuigen per 1.000 inwoners", voegt het EIA eraan toe.
>> Lees ook – 2 op 5 Europese wagens is geëlektrificeerd
34 % elektrisch in 2050
Volgens de prognoses van het EIA zullen elektrische voertuigen in de OESO-lidstaten naar verwachting 34% van de lichte voertuigen op de weg uitmaken, tegenover slechts 28% in andere landen. Bovendien wordt verwacht dat, hoewel de piek van het aantal voertuigen met enkel een verbrandingsmotor in de OESO-landen in 2023 zou worden bereikt, die landen in 2050 slechts verantwoordelijk zullen zijn voor een derde van het totale aantal elektrische lichte voertuigen dat wereldwijd in het verkeer is. Dat betekent dat tegen die tijd bijna twee derde van de lichte elektrische voertuigen in niet-OESO-landen zal rondrijden.
Een kleine nuancering is dat het EIA in zijn prognoses onder de term ‘lichte elektrische voertuigen’ zowel batterij-elektrische voertuigen (BEV's) rekent als plug-in hybrides (PHEV's), die hoofdzakelijk worden aangedreven door vloeibare brandstoffen wanneer de accu's bijna leeg zijn. Onder geëlektrificeerde modellen vallen derhalve niet de zelfladende hybrides (HEV's) of de mild gehybridiseerde modellen (MHEV's) waarbij de verbrandingsmotor de voornaamste energiebron blijft.
Bron: EIA
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!