Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Koopje van de Week: Carver One (2007-2009)

Geschreven door Steven Appelmans op 11-01-2022

Elke dinsdag gaat AutoGids op zoek naar het Koopje van de Week. Van bolides met een speciaal verhaal tot sedans met een geschiedenis, in deze rubriek krijgen ze allemaal hun podium. Vandaag: Carver One (2007-2009).

Begin jaren ’90 oordeelt Ton van den Brink dat het fileprobleem gedeeltelijk opgelost zou kunnen worden mochten we met z’n allen wat kleiner gaan rijden. Zijn oplossing: de Carver One, een overdekte scooter met drie wielen. Niet meteen moeders mooiste, die brommobiel, al leveren de Nederlanders – Ton kreeg ondertussen het gezelschap van zoon Chris en partner Harry Kroonen - hem wel met iets revolutionairs: het DVC of Dynamic Vehicle Control.

Een tiltmechanisme dat Carver One automatisch de bocht doet inkantelen zonder hem om te kiepen. Het dicht de One, naast een aantal praktische boni, ook een bijzonder entertainende waarde toe, meteen de reden waarom de verzamelde pers begin 2000 zo laaiend enthousiast is. Toch moeten de meeste andere stervelingen nog tot 2007 wachten vooraleer ook zij zich er in persoon van kunnen vergewissen hoe vooruitstrevend het weggedrag van deze driewieler wel is. Een productie die in 2009 echter een abrupt einde kent als Toyota eenzijdig beslist geen Daihatsu-motoren meer te zullen leveren.

Zonder kloppend hart is de Carver ten dode opgeschreven, waardoor de constructeur er kort nadien en met slechts 200 exemplaren op de teller de brui aan moet geven.

Waarop moet je letten?

We zouden het eerlijk gezegd niet weten. Gezien er amper aan de man zijn gebracht, is er bijgevolg ook nog niet zoveel gedocumenteerd. Hier en daar lezen we dat de bouwkwaliteit van de Carver One te wensen overliet, al hadden we je dat, gezien de kleinschalige productie, ook zo wel kunnen voorspellen. We durven zodoende ook voorzichtig gokken dat, als er al problemen opduiken, die waarschijnlijk niet motorische van aard zullen zijn. De 65 pk sterke, 659 cc grote vierpitter (met turbo) tussen de achterwielen is van de traditioneel Japanse soort. Onfeilbaar dus.

 

Wat mag dat kosten?

De verkoopprijs van de Carver One schommelde destijds rond de 50.000 euro en veel minder moet je anno 2020 niet rekenen als je er eentje op je oprit wil. Een logisch gevolg van het aanbod dat een stuk kleiner blijkt dan de vraag. Het is dan ook niet zozeer zaak wat je ervoor dient neer te tellen, nee, de echte uitdaging in deze is er eentje vinden.

Is er een leuk alternatief?

De Vanderhall Carmel, wat dan bij uitbreiding ook de Morgan 3-Wheeler en Polaris Slingshot in beeld rijdt. Wat ons brengt bij dat ander alternatief. Even legendarisch, zij het minder snel en vooral een stuk minder veilig: de Reliant Robin.

 
Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten