Hoezo, sportieve wagens verkopen niet? Na het onverwachte verkoopsucces van de GR Yaris schrijft Toyota een nieuw succesverhaal met de GR Corolla. In de Verenigde Staten loopt de verkoop van de hot hatch zo goed dat de orderboeken in sommige regio's noodgedwongen gesloten worden, omdat ze vrezen de liefhebbers anders teleur te moeten stellen.
LEES OOK Test Toyota GR86 (2021)
Opmerkelijk: er hangt nog geen concreet prijskaartje aan de Toyota GR Corolla. Bovendien staan de leveringen pas gepland voor eind 2022, de Circuit Edition laat zelfs tot 2023 op zicht wachten. Wat niet helemaal lukte met de GR Supra, die zijn verwantschap met de BMW Z4 niet helemaal kon verstoppen, lukte Gazoo Racing wel met de GR Yaris: een nieuwe maatstaf zetten voor de fans van sportief materiaal. En dat straalt nu ook af op de GR Corolla.
Braaf wordt stout
Zo braaf de Toyota Corolla, zo stout diens GR-afgeleide. Een blik op de wilde bodykit zegt eigenlijk genoeg, met die opengewerkte voorzijde, die dikkere billen en dat aerodynamisch verantwoorde spoilerwerk. Al zijn wij vooral fan van de achterzijde, van de met drie uitlaatpijpen getooide diffusor. Geen drie centraal naast elkaar geplaatste einddempers zoals de Honda Civic, maar twee aan de zijkanten en een grotere in het midden.
LEES OOK Officieel: Toyota GR Corolla (2022)
Onder de motorkap ligt het 1,6 liter-blok van de Toyota GR Yaris, een drukgevoede driepitter die hier goed is voor een vermogen van 300 pk (6.500 opm) voor een maximaal koppel van 370 Nm (3.000-5.500 opm). Die power wordt op het asfalt gezet via een handgeschakelde zesversnellingsbak en via het GR-Four-systeem, een door de rallysport geïnspireerde vierwielaandrijving met drie verschillende rijmodi. Afhankelijk van de settings verdeelt het 4x4-systeem het motorkoppel volgens een veilige 60/40-, een efficiënte 50/50- of een wilde 30/70-split over beide assen.
Meer dan spierballengerol
Zoals we dat van de meest recente GR-creaties gewend geraakt zijn, heeft Gazoo Racing niet op een inspanning gekeken om de Toyota GR Corolla naast sneller ook een stuk leuker te maken. Naast de aandrijflijn met manuele versnellingsbak en GR-Four-technologie hebben ze ook het onderstel flink aangepakt. Naast specifieke veren, dempers en stabilisatorstangen monteert Gazoo Racing ook 18-duimsvelgen van Enkei, gevuld door opgewaardere remmen en omgord door Michelin Pilot Sport 4-rubber. Het chassis krijgt een heleboel verstevigingen en extra laspunten, wat resulteert in een sterk verbeterde koetswerkrigiditeit.
LEES OOK Toyota GR Yaris nog gekker als GRMN
Dankzij allerlei gewichtsbesparende maatregelen kon de Japanse constructeur het gewicht van de Toyota GR Corolla drukken tot 1.474 kilogram. Zowat de hele voorzijde is opgetrokken uit aluminium, inclusief de motorkap. En voor het dak grijpt Gazoo Racing zelfs naar koolstofvezel, toch als je voor de Circuit Edition gaat... Die combineert een aerodynamisch verder geoptimaliseerd koetswerk met extra Torsen-differentiëlen op zowel de voor- als de achteras.
Bron: Road & Track
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!