In april 2022 werden in België 48.707 tweedehandsauto's verkocht, een daling met -19,8% in vergelijking met april 2021 (60.748) volgens sectorfederatie Traxio. Dat is weliswaar nog altijd bijna het dubbele van het aantal nieuwe auto’s dat vorige maand werd ingeschreven (27.345). Toch maakt de tweedehandsmarkt moeilijke tijden door. In de eerste plaats is er een gebrek aan aanbod, vooral van kleine auto's, en stijgen de prijzen als gevolg van de druk op de vraag.
Over het eerste trimester van 2022 werden in België 216.279 tweedehandsauto's verkocht, een daling met -11,3% ten opzichte van 2021. Maar de daling is bijzonder uitgesproken sinds het begin van de Russische invasie in Oekraïne (eind februari).
Benzine boven
Wat de motoren betreft, blijft benzine het populairst voor tweedehandsauto's, met 53,5% (50,8% in 2021) tegenover 40,6% voor diesel (44,9% in 2021). Hybrides zijn goed voor 5,4% van de verkoop, tegenover slechts 1,4% voor volledig elektrische auto's. En dat terwijl de markt voor nieuwe auto’s dankzij de fleet steeds geëlektrificeerder wordt. Die modellen zijn echter duur en hebben hun weg naar de tweedehandsmarkt nog niet gevonden. Dat geldt vooral voor volledig elektrische modellen, die vaak nog zeer recent zijn.
De favorieten
Volkswagen blijft het populairste merk voor tweedehandspersonenauto's. Het merk gaat BMW, Opel, Mercedes en Peugeot vooraf. Wat de modellen betreft, zijn de Volkswagen Golf (2.093) en Polo (1.583) het populairst. Daarna volgen de Opel Corsa (1.367), de BMW 3 Reeks (1.137) en, een nieuwkomer in de top vijf, de Renault Clio (1.109).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!