Een mooi citaat van Filip Rylant, woordvoerder van de federatie Traxio, vat het resultaat op de tweedehandsmarkt samen: "We hebben een historisch droge en warme zomer achter de rug maar de tweedehandsmarkt voor personenwagens is in augustus helaas verder afgekoeld". Het aantal inschrijvingen is inderdaad gedaald met -10,1% tot 52.043 wagens, quasi identiek aan de cumulatieve daling van 2022 t.o.v. 2021: -10,7% en 431.420 ingeschreven tweedehandswagens. En dat terwijl er in augustus 2022 opnieuw groene cijfers waren bij de nieuwe inschrijvingen.
Volgens de federatie van autohandelaars is deze daling te wijten aan het gebrek aan interessant aanbod op de tweedehandsmarkt. De prijzen blijven hoog en dus stellen klanten hun aankoop nog even uit, of grijpen ze naar een ouder exemplaar met meer kilometers op de teller. "Zolang de levering van nieuwe wagens aan particulieren en bedrijven niet herneemt, zal deze situatie nog wel even blijven voortduren", aldus Filip Rylant.
Volkswagen op kop, diesel glijdt af
Op merkniveau blijft Volkswagen de leider in augustus, voor BMW, Opel, Peugeot en Mercedes. De eerste 8 maanden van het jaar samengeteld zien we dezelfde top 5, alleen wisselen Mercedes en Peugeot van plaats. Het aantal diesels bij deze inschrijvingen blijft ook afnemen (nu 40,5%), ten voordele van alle andere motorisaties. Benzine stijgt naar 52,1%, de hybrides zitten voor het eerst boven de 5% (5,4%) en elektrische wagens nemen nu een marktaandeel in van 1,6% van de tweedehandsmarkt, tegenover 0,6% in dezelfde periode vorig jaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!