Momenteel is de Volkswagen-groep de op een na grootste autoproducent ter wereld en de leider in Europa. Binnen de groep zit er een 'Truck & Bus'-divisie met de naam Traton, die recent is opgericht en tot nu toe de merken Man, Scania en Volkswagen Caminhões e Ônibus in het gamma had. Daar komt nu echter Navistar bij, vroeger bekend onder de naam International Harvester en gespecialiseerd in grote voertuigen, van pick-ups tot grote vrachtwagen en bussen, zowel voor civiele als militaire klanten.
Voor de prijs van 3,7 miljard dollar (3,12 miljard euro), volgens Bloomberg, komt Navistar dus bij Traton en bij de grote merkenportefeuille van de Volkswagen-groep. Het bedrijf uit Wolfsburg volgt daarbij landgenoot Daimler, dat in 1981 al het merk Freightliner overnam. Amerika bezit echter nog steeds de transportmerken Peterbilt en Kenworth, onder de hoed van Paccar.
Niet voor Europa
Het is waarschijnlijk een strategische aankoop, maar Navistar zou niet snel op ons continent moeten landen, aangezien de Volkswagen-groep hier al de producten van Man en Scania verdeelt. Het gamma van het Amerikaanse merk is dan ook sterk op de thuismarkt gericht, met in het bijzonder een 'Defense'-departement dat militaire voertuigen ontwikkelt en bouwt. De bekendste is daarbij de gepantserde MaxxPro-vrachtwagen met zijn zescilinder-in-lijn op diesel van 425 pk en een gigantisch koppel van 2.000 Nm, die noodzakelijk zijn om de bijna 17 ton zware vrachtwagen voort te bewegen. Een populairder icoon van het merk is niets minder dan de iconische gele schoolbus die de bevolking aan de andere kant van de Atlantische Oceaan zo dierbaar is.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!