De ACEA (European Automobile Manufacturers Association) heeft gekeken naar de inschrijvingscijfers van de EU-landen om het aantal geëlektrificeerde auto’s en auto’s op gas te bepalen (behalve in Kroatië, Cyprus, Luxemburg en Malta die niet over de nodige gegevens beschikken). Er zijn grote verschillen, maar het marktaandeel blijft over het algemeen vrij beperkt, zelfs voor plug-in hybrides. Wat problemen zou kunnen opleveren, want als hun marktaandeel niet toeneemt tegen 2025, zou het moeilijk kunnen worden voor de E.U. om aan zijn CO2-verplichtingen te voldoen. Bovendien zou er protest kunnen opkomen tegen het verbod op verbrandingsmotoren binnen steden als de grote meerderheid van de burgers trouw blijft aan benzine- en dieselmotoren zonder betrouwbare en betaalbare alternatieve vervoersmiddelen. Al zou de markt snel kunnen overschakelen, met name door de bijdrage van nieuwe technologische oplossingen.
Elektrische wagens
Het EU-land met de meeste elektrische wagens is Duitsland, met 67.504 verkochte batterijwagens in 2018. Dit vertegenwoordigt 2% van het marktaandeel. Nederland heeft een marktaandeel van 6,7% met 29.695 ingeschreven EV’s afgelopen jaar, terwijl Zweden de 8% haalt met 28.327 elektrische wagens extra op zijn wegen. Er zijn daarentegen amper 93 elektrische wagens verkocht in Letland, zoals bij het merendeel van de oostelijke landen, waar het marktaandeel van EV’s nog dichtbij nul ligt. De ‘rijkste’ landen met een gunstig belastingbeleid, in verschillende mate, hebben het grootste aantal elektrische wagens. Oost- en Zuid-Europa zijn duidelijk nog geen grote voorstander van volledig elektrische wagens. In België ligt het marktaandeel intussen op 2,4%. Noorwegen, met een heel groot aandeel elektrische auto’s, is niet in deze statistieken opgenomen omdat het geen deel uitmaakt van de EU.
Plug-in hybrides
De oplaadbare hybrides zijn talrijker dan de volledig elektrische wagens. Toch overschrijden ze niet vaak 5% van het marktaandeel. Het meest hybride land van Europa is opnieuw Duitsland met 98.816 plug-in hybrides, ofwel 2,9% van het marktaandeel. Spanje haalt de 5,7% met 75.768 HEV’s. Maar de topper in deze categorie is Finland met een marktaandeel van 9,8%. Letland heeft opnieuw het kleinste aantal hybrides (672 in 2018), maar het marktaandeel ligt er toch op 5,5%. De Baltische staten hebben vrij goede cijfers voor dit segment, in tegenstelling tot Tsjechië, met het laagste marktaandeel voor HEV’s: 1,7%. De verschillen zijn erg groot tussen de landen, wat waarschijnlijk te maken heeft met de belastingen, vooral voor bedrijfswagens.
CNG en waterstof
De verschillen tussen de landen zijn nog groter voor CNG. Zijn marktaandeel is (quasi) nul in verschillende landen, met een paar grote uitzonderingen. Italië is het CNG-land van de EU met 37.406 verkochte auto’s in 2018, ofwel 2% van het marktaandeel. België doet het ook goed met 0,7% (3987 auto’s) waar de markt zijn niche heeft, zoals in Tsjechië (0,7%), Bulgarije en Zweden (0,9%) en in Finland (1%). Het moge duidelijk zijn dat, naast de fiscaliteit, een onbestaande of gefragmenteerde infrastructuur hier ook zijn rol speelt. Hetzelfde geldt voor waterstof, dat voorlopig nog erg anekdotisch blijft. De top 5 bestaat uit: Duitsland (154 inschrijvingen), Frankrijk (36), Verenigd Koninkrijk (36), Nederland (13) en België (8). Er moet ook worden opgemerkt dat Italië zich onderscheidt door een groot aantal auto’s op LPG en E85.
Infographic: © ACEA
Bezoek ook onze sectie My Green Car voor meer info rond deze types groene aandrijvingen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!