65% van het Brusselse grondgebied is vanaf december 2020 al beperkt tot 20 of 30 km/u. Dat is nog niet genoeg volgens de autoriteiten van het gewest, want de snelheidsregels binnen de bebouwde kom gaan weer veranderen vanaf 1 januari. Brussel profiteert van de gewestelijke bevoegdheid om zijn verkeersregels aan te passen en de standaardsnelheid binnen de bebouwde kom te verlagen. Een artikel dat al is gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad en 85% van het Brusselse wegennet beïnvloedt.
Zodra je binnenrijdt in een van de 19 gemeenten van het gewest (ken je ze allemaal?), zal je je voet van het gas moeten halen zodra je het verkeersbord voor bebouwde kom tegenkomt. Het is geen 50 meer, maar overal 30 km/u vanaf 2021, tenzij anders aangegeven. Buiten de bebouwde kom verandert de maximumsnelheid ook in Brussel: 70 km/u in plaats van 90. En vergeet niet dat de ring (R0) al beperkt is op 100 km/u in de Vlaamse en Brusselse delen.
20, 50, 70
30 rijden is dus bijna overal de norm geworden, want binnen de 85% 'trage' wegen zijn er nog een aantal beperkt tot 20 km/u, aangegeven door het blauwe verkeersbord voor woonzones. 15% van de Brusselse wegen gaan echter wat sneller, tot 50 of 70 km/u. Dit zijn de 'structurele' verkeersassen, al geniet niet elke laan of boulevard daarvan. Daarvoor zul je moeten kijken naar de signalisatie langs de weg. Opgelet: als het niet wordt aangegeven, moet je na elk kruispunt weer 30 km/u rijden (of 20 km/u binnen de woonzone, aangegeven door een zonebord).
Er zijn echter ook uitzonderingen op deze regel: prioritaire voertuigen (ambulance, politie, brandweer, enz.) mogen wat sneller rijden met de sirene en zwaailichten aan als hun opdracht dit vereist. Twee andere en meer verrassende categorieën hebben ook het recht om te ontsnappen aan deze regel: sneeuwruimingsvoertuigen en trams die "niet zijn onderworpen aan de wegcode" (sic)! Al zullen die twee types voertuigen in de praktijk ook wel op hun snelheid letten.
Controles en Wallonië
De Brusselse politie is van plan de nieuwe regels goed te handhaven. Daarom gaat het gewest 60 extra snelheidscamera's aanschaffen om te controleren of de chauffeurs zich niet te veel haasten onderweg. De autoriteiten zeggen ook te controleren op de snelheid van fietsers, maar dat lijkt ons een moeilijke opgave, tenzij het om speedpedelecs gaat met een nummerplaat. Hoe dan ook zul je je zware voet moeten intomen om boetes te vermijden.
We mogen er trouwens op rekenen dat de Waalse steden binnenkort hetzelfde tempo zullen aanhouden. De in Namen gevestigde autoriteiten hebben hun Staten-Generaal voorgesteld over verkeersveiligheid na een burgerraadpleging (3.000 bij een panel en bijna 7.000 online op vrijwillige basis). Hoewel zij als prioriteit een verbetering van de infrastructuur aanbeveelden en de zones 30 en 20 duidelijk verwierpen, heeft het gewest beslist... de zones 30 en 20 uit te breiden in de stad!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!