Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Brussel niet klaar voor laadpalen voor elektrische auto’s

Geschreven door Olivier Duquesne op 17-01-2020

Een serieuze knuppel in het hoenderhok: de Brusselse operator Sibelga geeft toe dat 88% van de wegen in Brussel niet klaar zijn voor de installatie van laadpalen. Vaak moet je genoegen nemen met laden op 230 V…

Het Brussels Gewest belooft meer laadpalen voor elektrische auto’s. Wishful thinking? De Tijd schrijft namelijk dat 88% van de wegen van onze hoofdstad niet aangepast zijn voor snelle laadpalen. Concreet: er is enkel 230 V en geen 400 V. Sibelga weigert dus soms de installatie van laadpalen omdat het elektrische netwerk niet geschikt is voor dit soort apparatuur. Bovendien is de standaarduitrusting in een huis of gebouw niet altijd voldoende om de lading te verdelen. Sibelga adviseert dus bepaalde gebruikers van elektrische auto’s om hun voertuig op te laden via een klassiek stopcontact van 230 V. Voor een plug-in hybride is dit voldoende om ’s nachts op te laden. Maar een volledig elektrische wagen moet vaak 10 uur of zelfs veel langer opladen aan 230 V. Een batterij van 64 kWh heeft bijvoorbeeld bijna 30 uur nodig!

Optionele transformator

De markt voor elektrische auto’s kan pas echt op gang komen als gebruikers hun wagen efficiënt kunnen opladen vlakbij huis met snelle laadpalen. Vooral pendelaars die een elektrische of geëlektrificeerde auto krijgen van hun werkgever. De veroudering of de technische keuzes van de netwerkbeheerders verhinderen echter de eenvoudige installatie van een wallbox aan 400 V. Of die moet gekoppeld worden aan een transformator op kosten van de gebruiker. Brussel is niet de enige schuldige regio in dit geval, maar elders is het wel veel beter. In Wallonië is de verdeling 51% op 230 V en 49% op 400 V bij Ores, dat het elektrische netwerk van 200 van de 262 gemeenten beheert. In Vlaanderen is 75% van de wegen al uitgerust met 400 V.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten