Het Brussels Gewest belooft meer laadpalen voor elektrische auto’s. Wishful thinking? De Tijd schrijft namelijk dat 88% van de wegen van onze hoofdstad niet aangepast zijn voor snelle laadpalen. Concreet: er is enkel 230 V en geen 400 V. Sibelga weigert dus soms de installatie van laadpalen omdat het elektrische netwerk niet geschikt is voor dit soort apparatuur. Bovendien is de standaarduitrusting in een huis of gebouw niet altijd voldoende om de lading te verdelen. Sibelga adviseert dus bepaalde gebruikers van elektrische auto’s om hun voertuig op te laden via een klassiek stopcontact van 230 V. Voor een plug-in hybride is dit voldoende om ’s nachts op te laden. Maar een volledig elektrische wagen moet vaak 10 uur of zelfs veel langer opladen aan 230 V. Een batterij van 64 kWh heeft bijvoorbeeld bijna 30 uur nodig!
Optionele transformator
De markt voor elektrische auto’s kan pas echt op gang komen als gebruikers hun wagen efficiënt kunnen opladen vlakbij huis met snelle laadpalen. Vooral pendelaars die een elektrische of geëlektrificeerde auto krijgen van hun werkgever. De veroudering of de technische keuzes van de netwerkbeheerders verhinderen echter de eenvoudige installatie van een wallbox aan 400 V. Of die moet gekoppeld worden aan een transformator op kosten van de gebruiker. Brussel is niet de enige schuldige regio in dit geval, maar elders is het wel veel beter. In Wallonië is de verdeling 51% op 230 V en 49% op 400 V bij Ores, dat het elektrische netwerk van 200 van de 262 gemeenten beheert. In Vlaanderen is 75% van de wegen al uitgerust met 400 V.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!