Bart Dhondt (Groen) heeft het mobiliteitsplan van de stad Brussel voorgesteld. Dat moet de luchtvervuiling in de stad verminderen, maar ook de veiligheid verhogen en de wijken kalmer maken. Het moge echter duidelijk zijn dat dit mobiliteitsplan enkel de stad Brussel betrekt, en niet het gewest, dat zijn eigen plan heeft. Dat gezegd zijnde, is er een samenhang tussen de twee plannen volgens Dhondt.
Zone 30
Onder de maatregelen die worden genomen, merken we op dat de zone 30 groter wordt dan de vooraf gemelde zone binnen de kleine ring. Tot waar is nog niet helemaal duidelijk, maar Dhondt wil hem graag veralgemenen, behalve op hoofdwegen waar het verkeer te sterk vertraagd zou worden. En opgelet: er zal worden geïnformeerd en aangepast, maar ook worden bestraft.
20 snelheidscontroles
Inderdaad, repressie maakt deel uit van de grote lijnen van het mobiliteitsplan, aangezien de stad 20 snelheidscontroles gaat invoeren op zijn grongebied vanaf de komende lente. De kost van deze operatie: 80.000 euro. De controles worden vooral geïnstalleerd in de straten waar de snelheid het vaakst wordt overtreden. Het gaat echter om preventieve controles (met een snelheidsweergave) die, afhankelijk van hun effectiviteit, vervangen kunnen worden door echte flitspalen.
Eindelijk een opdeling
De stad Brussel gaat ook werken aan de indeling van zijn grondgebied, vooral voor de zones 30. Er zijn al tien wijken geselecteerd voor de uitvoering van deze werken, met als doel het doorgaand verkeer in deze stukken stad sterk te verminderen. Kortom, het circulatieplan van Brussel lijkt sterk op dat van Gent.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!