In het kader van het project Parkway 21 wil Brussel Mobiliteit de laatste 3 kilometer van de A12, van aan de gewestgrens tot aan het kanaal ter hoogte van Van Praet, omvormen tot een stadsboulevard. Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) wil zo van de A12 "een groene, vlotte en leefbare toegangspoort voor iedereen" maken.
Van 3 rijstroken naar 1
Volgens het plan zullen de huidige 3 rijstroken geleidelijk worden teruggebracht tot 1 rijstrook en zal de maximumsnelheid verlaagd worden van 90 tot 50 km/u. Op die manier komt plaats vrij voor nieuwe voetpaden, een busstrook en een nieuwe tramlijn, maar ook voor een fietsostrade, 14 hectare extra groen en een skatezone. Van Den Brandt wil de werkzaamheden nog deze legislatuur afgerond zien.
Volgens de minister zullen de aanpassingen de reistijd voor automobilisten komende vanuit Vlaanderen nauwelijks verlengen, iets wat ten zeerste wordt betwijfeld door haar voorganger, Pascal Smet (Vooruit), die nu staatssecretatis is voor Stedenbouw en die bovendien opmerkt dat er in het project geen sprake meer lijkt van een eerder geplande park-and-ridezone. Ook werkgeversorganisatie VOKA en mobiliteitsorganisatie Touring hebben al laten verstaan ongerust te zijn over de bereikbaarheid van de stad voor Vlaamse pendelaars. Wordt ongetwijfeld vervolgd...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!