Toen Cambio in 2002 van start ging, was dat enkel in Namen. Nadien kwam daar Brussel bij en ondertussen is de dienst in 67 steden doorheen het hele land beschikbaar, van Oostende tot Aarlen. De carsharingdienst biedt verschillende modellen aan van de Stellantis-merken Citroën, DS, Fiat, Opel en Peugeot, ook bestelwagens, weliswaar niet allemaal op alle standplaatsen. Je moet immers de geleende auto telkens terugbrengen naar de plek waar je hem hebt opgehaald. Dat principe had een rem om het succes kunnen betekenen, maar toch werkt het. En goed zelfs, want Cambio gaat prat op 50.662 leden voor een vloot van 17.000 voertuigen.
Met abonnement
Om gebruik te kunnen maken van de Cambio-dienst, die soms (ten onrechte?) over één kam wordt geschoren met kortetermijnverhuur, moet je geabonneerd zijn via een Mobib-kaart, een Cambio-kaart of via de app. Met die kaart of met je smartphone kun je dan zonder sleutel toegang krijgen tot de auto. Brandstof hoef je niet te betalen, want die is inbegrepen in de huurprijs. Als er moet worden getankt, is een tankkaart ter beschikking van de gebruiker. Ook hoef je je geen zorgen te maken om een parkeerplaats in de gereserveerde stad (maar elders wel). Ook lage-emissiezones stellen geen probleem.
Wanneer je echter de grens wil oversteken, moet je dat eerst melden aan Cambio. Maar een tripje naar Rijssel, Mastricht, Aaken of Luxemburg is dus perfect mogelijk.
Wel moet je de auto schoonmaken wanneer je hem buitensporig vuil hebt gemaakt, ook al worden de voertuigen regelmatig geïnspecteerd, gepoetst en gedesinfecteerd door Cambio-teams.
Hoeveel kost dat eigenlijk?
De maandelijkse afrekening houdt naast de abonnementsprijs rekening met het type auto, de gebruikstijd (1,50 tot 4,20 euro afhankelijk van de categorie en het abonnement, maar gratis van 23 tot 7 uur) en het aantal afgelegde kilometers (max. 0,44 €/km). Er bestaan ook dag- en weekforfaits. Cambio garandeert dat je 90 procent van de tijd kunt beschikken over het gevraagde voertuigtype. Bovendien kun je een gebruikslimiet instellen. En als optie kun je de basisfranchise van 1.000 euro voor de verzekering verlagen tot 200 euro (of 400 voor bestelwagens).
Voor wie?
De typische Cambio-gebruiker is een stadsbewoner die zelf geen auto heeft, ofwel uit overtuiging, ofwel omwille van budget of habitat. Carsharing is dus complementair met openbaar vervoer of de fietsen past in het kader van multimodaliteit. Het is echter ook een oplossing die de tweede auto van het huishouden kan vervangen. De dienst biedt ook oplossingen voor zelfstandigen en bedrijven (30 procent van het cliënteel). Meer algemeen is Cambio er voor verplaatsingen die je moeilijk anders kunt doen dan met de auto (bezoekjes aan de supermarkt of in zones waar weinig of geen openbaar vervoer voorhanden is) zonder dat je er zelf één hoeft te bezitten. En binnenkort gaat Cambio elektrische voertuigen aanbieden…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!