Ondanks een voor de mobiliteit uitdagend jaar 2020 - hygiëneregels, lockdown, thuiswerken, enz. - zag autodeeldienst Cambio zijn aantal leden met 6.000 mensen toenemen voor een totaal van 48.000 actieve abonnees. De gelegenheid voor de vzw om een volgende stap te zetten in zijn aanpak door meer elektrische wagens in zijn deelautopark te introduceren.
Meer, maar minder
Hoewel het aantal actieve abonnees groeit, is het omzetcijfer daarentegen gedaald met 3% het afgelopen jaar. De schuld van de lockdwon, maar ook van de algemeen verminderde vrijetijdsverplaatsingen, reizen of dagtripjes. Het resultaat is een bezettingsgraad die is gedaald in 2020, met een gemiddelde van 25% tegenover de normale 35 tot 40%!
Cambio wil echter in 2021 zijn groei voortzetten met 10% extra deelauto's. Momenteel bestaat het wagenpark van de vzw uit 1.560 voertuigen in 63 steden (waarvan 6 nieuwe in Vlaanderen in 2020). In 2021 zouden dat er 1.700 moeten zijn met 22 nieuwe stations, vooral om het bestaande aanbod uit te breiden in Brussel, rond Luik en Bergen, in Louvain-La-Neuve en in Namen.
Brussel eerst
Het is in Brussel dat Cambio zijn geëlektrificeerd aanbod lanceert, bestaande uit een tiental elektrische wagens, waar er nog een vijftiental elektrische bakfietsen bijkomen. Een operatie die een goede organisatie vereist, zowel op logistiek als structureel vlak; zoals Frédéric Van Malleghem, Brussels directeur van Cambio, uitlegt: "Het is complex om op te zetten, maar we willen aantonen dat het mogelijk is en een voorbeeldwaarde hebben. We zijn overtuigd dat de verplaatsingen binnen het hart van de stad met zachte mobiliteit en het openbaar vervoer moeten gebeuren. Daarnaast hopen we dat de autonomie van de voertuigen toeneemt en dat er meer laadpalen komen. Maar momenteel heeft de formule nog wat beperkingen. We zullen niet van de ene op de andere dag kunnen overschakelen op elektrisch rijden."
De elektrificatie zal dus niet overhaast gebeuren, de meeste gebruikers van deze elektrische deelwagens van Cambio in Brussel zullen ze gebruiken om de hoofdstad uit te rijden en ritten te doen van enkele tientallen kilometers. Daarmee komen de beperkingen van het huidige systeem wel aan het licht, door de beperkte autonomie van de elektrische wagens en het gebrek aan voldoende laadpalen. Toch is het concept interessant en kan het voortbouwen op een solide bestaande structuur die zichzelf in de loop van de tijd heeft bewezen én die duidelijk blijft groeien.
Bron: Le Soir
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!