Afgelopen vrijdag heeft een groep, bestaande uit leidinggevenden van transportgerelateerde bedrijven en verschillende experts op het gebied van overheidsbeleid, de commissie over de toekomst van mobiliteit gepresenteerd. Deze commissie heeft als doel het op- en voorstellen van een regelgevingskader voor nieuwe technologieën die gelinkt zijn aan het transport van goederen en personen. Naast gedeeld vervoer en connectiviteit zullen autonoom rijden en elektrische voertuigen centraal staan in de bezigheden van deze commissie, voor een sector die bezig is aan een wereldwijde transitie die een nieuwe, gemeenschappelijke visie nodig heeft.
Eendracht maakt macht
Voor Alisyn Malek, uitvoerend directrice van de commissie, is het doel tweeledig: de vraagstukken rond transport bestuderen en de veiligheid verbeteren: "Laten we iedereen samenbrengen om te brespreken hoe we willen dat het vervoer van mensen en goederen echt zal werken". De veiligheid vertegenwoordigt daarbij een grote uitdaging. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie veroorzaken verkeersongevallen elk jaar 1,35 miljoen doden en 20 tot 50 miljoen gewonden. De verkeersopleiding en hoffelijkheid van bestuurders is daarbij een grote oorzaak, maar die slachtoffers zijn ook het gevolg van tekortkomingen in de wetgeving en de infrastructuur. Met de opkomst van nieuwe transport- en/of leveringsmodi (autonome en geconnecteerde voertuigen, drones, vliegende taxi's, Hyperloop, enz.) is een grondige herziening van het wettelijk kader, van de opleidingen en van de infrastructuur essentieel en zal die pas effectief zijn als hij op mondiaal vlak uniform wordt toegepast.
De belangrijkste betrokken spelers, zowel op industrieel als op politiek vlak, zijn zich bewust van deze kwesties en hebben dus beslist om zich te verenigen. Het voorzitterschap van deze commissie voor de toekomst van mobiliteit zal worden verdeeld tussen Jared Cohon, voorzitter-emeritus van de Carnegie Mellon University, Jim Hackett, oud-CEO van Ford Motor Company en Thierry Mallet, CEO van de Transdev-groep. Ze worden ondersteund door Richard Kramer, CEO van Goodyear Tire & Rubber, Fred Smith, CEO van FedEx en Stevne Mollenkopf, CEO van Qualcomm, met ook José Muñoz, COO van Hyundai Motor Group. De commissie zou meer leden moeten tellen tegen zijn effectieve lancering in februari 2021. "Er kan alleen vooruitgang worden geboekt als we de manier waarop beleid en regelgeving werken, uniformiseren", aldus Hackett.
Uniformiseren
Om een veilige, efficiënte en duuzame toekomst van mobiliteit te bereiken, is het dus essentieel om een gemeenschappelijk kader vast te leggen dat op grote schaal kan worden toegepast, zowel op veiligheids- en structurele kwesties als op industriële en milieukwesties. Voor dat laatste komen de steeds strengere zuinigheidsnormen niet overeen met de transformatie die bezig is bij de aandrijflijnen, de autonomie en de mobiliteitsmodellen. Een van de aanbevelingen van de commissie voor 2020 is om een wettelijk kader op te stellen voor de Amerikaanse, Europese en Aziatische markten na 2025 dat de voortdurende technologische transformatie qua emissies en veiligheid weerspiegelt en vergemakkelijkt.
De commissie is gevestigd binnen SAFE, een ngo die zich bezighoudt met energieveiligheidskwesties, en zal groot moeten denken, zoals Robbie Diamond, de CEO van SAFE, vertelt: "Als je de regelgeving en het beleid helemaal opnieuw zou herschrijven met alles wat we vandaag weten... wat zou je dan anders doen? We willen het groot zien."
Bron: Reuters
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!