Om de invoering van elektrische auto's te bevorderen en het gebruik ervan te vergemakkelijken hebben de ministers van Vervoer van de Europese Unie in Luxemburg een akkoord bereikt. Op alle wegen van het trans-Europese netwerk moet om de 60 km een snellaadpunt komen (minimaal 150 kW). De verantwoordelijkheid voor de uitrol ligt bij de 27 EU-lidstaten. De hoofdwegen moeten gedekt zijn tegen 2025, het volledige wegennet tegen 2030.
Gebruiksvriendelijk
In de overeenkomst wordt ook de gebruiksvriendelijkheid aangestipt. De Europese Rekenkamer heeft toegegeven dat reizen met een elektrische auto in Europa nog altijd "moeilijk" is. In sommige regio's, met name in het oosten en het zuiden, zijn er immers nog weinig of geen laadpunten te vinden. Bovendien willen de Europese ministers "totale" interoperabiliteit van laadpunten qua betaling en compatibiliteit tussen voertuigen. Ze pleiten ook voor gebruiksgemak om het leven van de EV-automobilist te vereenvoudigen.
Situatie in België
Vlaanderen is duidelijk koploper in België, met een steeds dichter netwerk. Brussel heeft, ondanks zijn voornemen om tegen 2035 auto’s met verbrandingsmotor op zijn grondgebied te verbieden, nog niet veel snellaadstations. In Wallonië is Ionity goed gevestigd op de as Doornik-Luik, evenals TotalEnergies en Tesla. Maar er is nog steeds geen Fastned zoals in Vlaanderen. Bovendien worden sommige gebieden in het geheel niet bestreken. Sofico heeft besloten een budget van 5 miljoen euro vrij te maken voor de installatie van 40 snellaadstations op nationale wegen tussen steden.
Wishful thinking?
Het opladen van een elektrische auto tijdens langere of kortere ritten kan nog steeds een hindernisparcours zijn. Soms is het mogelijk om zonder al te veel problemen te reizen, zoals wij in december 2021 gelukkig konden doen in een Kia. Maar we worden nog regelmatig geconfronteerd met kapotte oplaadpunten, geweigerde oplaadbeurten, een niet-compatibele badge of kaart... En met zones zonder snellader van minstens 150 kW, soms zelfs niet aans 50 kW. Er is dus werk aan de winkel om in 2030 aan bijna 7 miljoen oplaadpunten in Europa te geraken. Het absolute minimum om overal in de EU mobiliteit te garanderen voor elektrische auto's.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!