De cijfers zijn duidelijk: 10 landen in de Europese Unie hebben niet eens om de 100 km een oplaadpunt. De ACEA hekelt deze toestand van de infrastructuur, waardoor het quasi onmogelijk is om de elektrische auto in deze landen te populariseren. De slechtst presterende landen zijn Litouwen, Griekenland, Polen, Letland en Roemenië. Dit in tegenstelling tot Nederland, Luxemburg, Duitsland, Portugal en Oostenrijk. En dan is er België, dat al een zeer dicht netwerk heeft, ondanks een echt gebrek aan oplaadpunten in landelijke gebieden.
Top 10 |
Dichtheid per 100 km |
Flop 10 |
Dichtheid per 100 km |
Nederland |
47,5 |
Litouwen |
0,2 |
Luxemburg |
34,5 |
Griekenland |
0,2 |
Duitsland |
19,4 |
Polen |
0,4 |
Portugal |
14,9 |
Letland |
0,5 |
Oostenrijk |
6,1 |
Roemenië |
0,5 |
België |
5,5 |
Cyprus |
0,5 |
Italië |
5,1 |
Hongarije |
0,6 |
Zweden |
5,0 |
Estland |
0,7 |
Denemarken |
4,4 |
Bulgarije |
0,8 |
Frankrijk |
4,1 |
Tsjechië |
0,9 |
Uit de gegevens van de ACEA, waarbij rekening is gehouden met alle soorten wegen, blijkt dat het gemiddeld iets meer dan 2 km duurt om in Nederland een oplaadpunt te vinden. Range anxiety is er dus zo goed als onbestaande. Een EV-rijder in Litouwen die ver van huis gaat, moet daarentegen een actieradius van misntens 500 km hebben en hopen dat de laadpaal niet bezet is! Toeristen in EV's zullen het moeilijk hebben om comfortabel te reizen in de voormalige Oost-Europese landen en Griekenland. Of ze moeten eens nadenken over het huren van een verbrandingsauto!
Geen laadstation, geen EV
Er is echter geen systematische correlatie tussen het marktaandeel van geëlektrificeerde auto's (PHEV-hybriden of BEV's) en de kwaliteit van het netwerk. Het is waar dat de slechtste landen de consumenten niet aanmoedigen om over te schakelen op elektrische auto's, met een marktaandeel van minder dan 5%, en zelfs minder dan 2% voor de slechtste onder hen. Dit geldt echter niet noodzakelijkerwijs in de andere richting. Ook belasting- en mobiliteitspatronen spelen een rol. De beste prestatie in termen van verkoop van plug-in auto's (PHEV en BEV)* is bijvoorbeeld Zweden (32,2%), ondanks een lagere dichtheid van oplaadstations dan in andere landen. Op de tweede plaats komt Nederland (25%). Daarna Finland (18,1%), niet eens in de top 10 hierboven. Vervolgens komt Denemarken (16,4%), gevolgd door Duitsland en Portugal (13,5%).
* De ACEA-gegevens maken geen onderscheid tussen hybrides en 100% elektrische auto's.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!