Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Autoluw mobiliteitsplan in Gent: het werkt

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-06-2019

Een evaluatie van het mobiliteitsplan van Gent toont aan dat de economische activiteit van de voormalige hoofdstad van het graafschap Vlaanderen niet te veel lijdt onder de vermindering van het autoverkeer in het centrum.

Rijden in het centrum van Gent is een beetje ingewikkelder geworden. Sinds de lente van 2017 is er veel moeite gedaan om het doorrijdend verkeer in het centrum te voorkomen door de wijken op te delen met ‘knips’. Een maatregel tegen de automobilist in het stadscentrum die zijn vruchten lijkt af te werpen voor de economische activiteit in Gent. Want, in tegenstelling tot de pessimistische voorspellingen (die tot op de dag van vandaag nog worden geuit), heeft het verminderde autoverkeer geen economische ramp veroorzaakt. De nieuwe evaluatie toont een toename van nieuwe bedrijven (+ 20%) en een daling van faillissementen (- 7%) tussen 2017 en 2018. Hoewel het plan op felle weerstand moest rekenen toen het werd uitgevoerd, lijkt het toch te werken. Het maakt de stad aangenamer voor bewoners en bezoekers. Een keuze die de Gentenaren ook duidelijk hebben ondersteund bij de laatste verkiezingen (gemeenteraads- van 2018 en nationale verkiezingen van 2019).

Hoe werkt het?

In Gent is het sinds april 2017 niet meer mogelijk om de stad te doorkruisen met de auto. Die is namelijk opgedeeld in 6 zones rond een voetgangerszone van 50 hectare. Het is dus onmogelijk om van één stadsdeel naar een ander te gaan langs binnen, je moet nu via de kleine stadsring (R40) gaan. Dat verplicht bewoners om voor andere, snellere, vervoersmiddelen te kiezen. Bezoekers die met de auto komen, zijn daarom niet verbannen naar buiten het stadscentrum. Ze moeten gewoon erop letten om niet van één stadsdeel naar een ander te gaan zonder eerst de ring te nemen. Alle parkeergarages in het centrum zijn wel nog steeds bereikbaar met de auto, en er zijn ook P+R-parkings bij de stadspoorten waar je de auto kan achterlaten om verder te gaan met de bus, tram, of te voet.

Bij het begin van het plan was de situatie ingewikkeld, met meer files in en rond de stad. Maar sindsdien tonen de cijfers geen sterke verhoging van files op de stadsring of op de grote ring (R4). Bewijs dat de gebruikers zich hebben aangepast. Deze zomer wordt het wel ingewikkelder, met grote wegenwerken op de E17.

Opgepast voor huurprijzen

De daling van de autodruk lijkt een nieuw publiek aan te trekken. De leegstand neemt af, en bedrijven die wel vertrekken doen het vooral door de concurrentie van online aankopen of door slecht beheer, niet door het mobiliteitsplan. Bovendien trekken de winkelstraten en hun wijken veel volk aan. Dat heeft echter ook een neveneffect. De huurprijzen beginnen te stijgen in Gent. En de stad wordt gastheer van veel publieke en toeristische evenementen, die de levenskwaliteit van omwonenden en de verkeerssituatie kunnen verslechteren. Het Gentse stadsbestuur moeten daarbij stilstaan om geen nieuwe problematieken te veroorzaken. Voor zijn mobiliteitsplan heeft het bestuur “durf” en “empathie” getoond volgens Bart Eeckhout, hoofdredacteur van De Morgen. Het zal waarschijnlijk hetzelfde moeten doen om de slechte neveneffecten van zijn initiatief te vermijden: exponentiële stijging van de huurprijzen, overlast door de feesten en oncontroleerbaar toerisme.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten