Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Helsinki: niet dezelfde zone 30 als Brussel

Geschreven door Olivier Duquesne op 15-12-2020

De Brusselse autoriteiten zeggen het voorbeeld te hebben genomen van Helsinki om alles zone 30 te maken. De situatie is echter zeer verschillend in de Finse hoofdstad, waar je vaak ook 40 km/u mag rijden.

Tijdens de presentatie van Brussel 30 liet het gewest het voorbeeld zien van Grenoble en Helsinki, maar die vergelijking gaat niet op. Grenoble vertegenwoordigt 500.000 inwoners over 49 gemeenten, waarvan er 43 hebben gekozen voor het beleid van een 'rustige metropool' met een veralgemening van de zone 30 in 2016. Met 425.000 rechtstreeks betrokken bewoners, kunnen we Grenoble makkelijk vergelijken met Brussel. Het maaswerk van de wegen van meer dan 30 km/u is echter dichter (18% vs. 15%). En, ondanks sommige boulevards op 30 km/u, zijn er meer wegen die sneller mogen. De fameuze 'structurele' assen.

De verschillende snelheden van Helsinki

De vergelijking is minder gemakkelijk te maken met Helsinki. Eerst en vooral omdat de snelheden in de Finse hoofdstad over een groot bereik zijn verdeeld: 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80 of zelfs 100 en 120 km/u op de snelwegen die de stad doorkruisen. 30 km/u is er wel de norm in de residentiële zones. De buurten worden over het algemeen echter omringd of doorkruist door straten aan 40 km/u die als essentieel worden gezien voor verplaatsingen. De verbinden de verkeersasen aan 50, 60 of zelfs 70 of 80 km/u. Deze online kaart geeft een overzicht van deze nogal speciale snelheidsregels.

Fins compromis

De autoriteiten van Helsinki hebben de ontwikkeling van het verkeersplan om veiligheidsredenen gepland sinds de jaren '70. Maar daarbij gaan ze verder dan zomaar de snelheid verlagen. Het ging allemaal samen met verbeteringen en een reflectie op de organisatie van het verkeer van de verschillende weggebruikers. Zo zijn de straten niet 'onnodig' recht binnen residentiële zones. De lokale verantwoordelijken hebben ook gekozen voor ronde punten om de snelheid te breken, net als enkele verhoogde kruispunten en de installatie van eilanden bij bus- en tramhaltes. Ze zijn er echter niet altijd in geslaagd om de traditionele snelheidsdrempels te vermijden. Het werk is hoe dan ook vooral gekropen in het omleiden van het autoverkeer naar aantrekkelijkere wegen die beter geschikt zijn voor de auto, vandaar de straten aan 40 km/u.

Brussel minder hiërarchisch

Het plan van 30 km/u in Helsinki verschilt dus duidelijk van dat van Brussel, waar je enkel 50 of 70 mag rijden op de grote verkeersassen en op een groot stuk van de kleine ring. Sommige grote banen die veel worden gebruikt om Brussel binnen of buiten te rijden, of om de naburige wijken over te steken of te bereiken, blijven steken op 30 km/u. Soms met trams op de baan, die (in theorie) zich niet moeten houden aan de limiet van 30 km/u! En ondanks de belofte van verbeteringen in de buurten, zullen deze werken zeker een decennium in beslag nemen, zonder enige vertragingen, voor de infrastructuur geschikt is voor de gewenste snelheid. In de tussentijd hou je best je snelheidsmeter in de gaten om een souvenirfoto van de geplande nieuwe flitspalen te vermijden.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten