Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Kilometerheffing Brussel: mobiliteit in de rand helpen

Geschreven door Frédéric Kevers op 09-11-2020

Volgens de Brusselse regering zouden de inkomsten van de intelligente kilometerheffing de mobiliteit rond de hoofdstad kunnen verbeteren in samenwerking met Vlaanderen en Wallonië.

Sven Gatz (Open VLD), Brussels minister van Financiën, verklaarde aan onze collega’s van de krant “De Zondag” dat het niet de bedoeling is om de inkomsten van de Brusselse stadstol enkel in Brussel te investeren: “We zouden een akkoord kunnen sluiten met Vlaanderen en Wallonië om met dit geld ook de mobiliteit rond Brussel te verbeteren”.

Win-win?

Volgens Gatz zou de intelligente kilometerheffing die de Brusselse regering wil invoeren tot een win-winsituatie moeten leiden als een akkoord wordt gevonden met de twee andere gewesten. Maar hij erkent dat de onderhandelingen niet van de eenvoudigste zijn.

Concreet wordt voor Brusselaars de kost van de stadstol gecompenseerd door de afschaffing van de verkeersbelasting. Dat geldt niet voor pendelaars, die in hun gewest nog steeds deze verkeersbelasting verschuldigd blijven. Op basis van het feit dat de Europese Unie van zijn lidstaten verwacht dat ze een variabele kilometerheffing invoeren antwoordt de liberale minister dat het de verantwoordelijkheid wordt van de Vlaamse en Waalse gewestregeringen om een oplossing te vinden via hun eigen systeem voor wegentaksen. Hij is van mening dat een evenwicht kan worden gevonden als de gewesten enerzijds hun eigen systeem aanpassen en Brussel anderzijds een deel van de inkomsten uit de stadstol herinvesteert buiten de stad. Dat zou moeten leiden tot een win-winsituatie voor alle betrokken partijen.

De tol past bovendien binnen een algemene politiek en wordt dus uitgebreid met sociale en economische correcties, steeds met een helder omschreven doel: “Het hoofddoel is om de verkeersdrukte verminderen, ten voordele van de economie, de volksgezondheid en het klimaat”.

Gewaagde gok

Dat is een nobel streven, maar het werpt wel de nodige vragen op zolang het Vlaamse en Waalse gewest niet meegaan en een regime kiezen dat vergelijkbaar is met de kilometerheffing. Wat namelijk ‘eenvoudig’ in te voeren is in het Brusselse gewest, waar de 19 gemeentes hoofdzakelijk verstedelijkt zijn en met een hoge voertuigdichtheid in combinatie met lage gereden afstanden, is dat nog niet zo meteen in de twee andere gewesten. Die laatste zullen dus een variabel betalingssysteem moeten bedenken om te vermijden dat hun pendelende burgers de stadstol moeten betalen bovenop de verkeersbelasting van hun respectieve gewest.

Als er geen consensus wordt gevonden tussen de drie gewesten zouden de economische gevolgen voor Brussel of voor pendelaars rampzalig kunnen zijn. Zo heeft het Waalse gewest al duidelijk aangegeven dat het zijn vestigingen uit de hoofdstad zou kunnen verplaatsen. En in de privésector zou zo’n uitkomst niemand vooruit helpen.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten