Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Kilometerheffing op alle Vlaamse wegen vanaf 2024?

Geschreven door Yeelen Möller op 27-12-2018

Het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is bezig aan een studie om kilometerheffing in te voeren op alle Vlaamse wegen. Het dossier moet klaar zijn voor een volgende regering om over te beslissen.

Momenteel geldt er in ons land al een kilometerheffing voor vrachtwagens op de belangrijkste wegen in ons land. Met succes, want jaarlijks worden er honderden miljoenen euro’s binnengehaald. Reden genoeg volgens de overheden om de kilometerheffing ook voor personenwagens in te voeren, met naast de potentiële opbrengst ook het verminderen van de files als streefdoel. Al wil het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) nog een stapje verder gaan: elke Vlaamse weg moet meetellen voor de kilometerheffing.

Sluipverkeer

De kilometerheffing enkel op de hoofd- en snelwegen invoeren zou namelijk voor meer sluipverkeer zorgen door dorps- en stadskernen en lokale wegen, met als resultaat ook files op de kleine wegen. Ook daar moet er dus een kilometerheffing komen volgens de Vlaamse regering. Dat is echter nog niet voor morgen: de algemene kilometerheffing zou pas vanaf 2024 of 2025 worden ingevoerd. De huidige regering stelt enkel het dossier op, het is aan een volgende legislatuur om erover te beslissen.

Extra maatregelen

De kilometerheffing moet zoals gezegd de files helpen verminderen, maar om dat te bereiken moet er vooral een mentaliteitswijziging komen. Onnodige autoritten zouden vermeden worden als de mobilist per kilometer betaalt, maar dan moet er ook de nodige infrastructuur aangebracht worden om dat mogelijk te maken. Denk aan een meer uitgebreid netwerk voor het openbaar vervoer, betere fietspaden en meer mogelijkheden voor thuiswerk. Om de elektrische mobiliteit te stimuleren zou het ook mogelijk zijn om lagere tarieven te hanteren voor elektrische wagens.

Samenwerking nodig

De Vlaamse regering is duidelijk de voortrekker van de kilometerheffing voor personenwagens in België, maar het is belangrijk dat Brussel en Wallonië liefst gelijktijdig mee instappen. De kilometerheffing moet namelijk (deels) de BIV en/of de verkeersbelasting vervangen. Als dat enkel in Vlaanderen wordt ingevoerd, zou een Vlaming die in Wallonië rijdt niets betalen. Omgekeerd zou een Waal op de Vlaamse wegen dubbel moeten betalen. Een oneerlijke situatie, waar dus zo snel mogelijk een oplossing voor moet gezocht worden. Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten