Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Koffervolume: kloppen de aangekondigde cijfers wel?

Geschreven door Frédéric Kevers op 05-01-2021

De ADAC waarschuwt voor de door de constructeurs aangekondigde waarden van het laadvolume van hun modellen, die soms wat te optimistisch worden gemeten.

Het koffervolume is een van de aankoopcriteria voor heel wat automobilisten. In dit opzicht spoort de ADAC (de Duitse automobielvereniging) kopers aan om op hun hoede te zijn voor de waarden die door de constructeurs worden aangekondigd. Die zijn namelijk soms erg optimistisch vergeleken met de werkelijkheid, of zijn ze in elk geval niet duidelijk over de manier waarop het volume wordt gemeten.

Proportionele leugen

Aan de hand van zijn eigen berekeningsmethode voor het reële beschikbare koffervolume in de gemeten auto's, doet de ADAC al een eerste vaststelling: hoe groter het model, hoe groter het verschil tussen het aangekondigde volume en de werkelijke laadruimte. De ADAC gebruikt schuimblokken om de koffer van de auto volledig te vullen tot aan het deksel, om achteraf simpelweg de volumes van de gebruikte blokken op te tellen. Zo kunnen de verschillen tegen het licht worden gehouden.

Het meest sprekende voorbeeld is dat van de VW Sharan, waarbij de constructeur een laadcapaciteit van 955 liter aankondigt terwijl de ADAC maar aan 630 liter komt, een verschil van bijna 30%! Ook de Volvo XC90 doet het slecht met een theoretische waarde van 721 liter en een gemeten volume van amper 475 liter, wat meer dan een derde minder is.

Een verschil dat kleiner wordt naarmate de algemene grootte van het model afneemt. Dacia geeft bijvoorbeeld een volume van 413 liter aan voor zijn Duster, amper 3 liter meer dan wat de ADAC wist te proppen in de koffer. De Toyota Aygo doet het in werkelijkheid zelfs beter dan de capaciteit die wordt aangegeven op de technische fiche van de constructeur!

Waarom zulke verschillen?

Hoe kunnen we dergelijke verschillen verklaren? Het belangrijkste antwoord ligt in het ontbreken van een uniforme meetmethode. Daardoor kan elke constructeur zijn eigen regels toepassen om zo een zo groot mogelijk volume te bekomen zonder daarbij te moeten zeggen hoe ze daaraan zijn geraakt. Veel merken nemen bijvoorbeeld de ruimte onder de koffervloer, waar vroeger het reservewiel lag, op in hun meting. Maar dit volume wordt meestal niet gebruikt in het dagelijkse leven. Bovendien meten de meeste constructeurs hun volume niet tot onder de hoedeplank of rolbedekking, of 'vergeten' ze te vermelden dat de capaciteit is gemeten met de achterbank zo ver mogelijk naar voor geschoven of gekanteld indien die instelbaar is.

Test alvorens te kopen

Daarom adviseert de ADAC om eerst en vooral het koffervolume zelf te testen voor je een auto koopt, net zoals je het rijcomfort of de prestaties zou testen. Neem daarbij gerust ook je reiskoffers mee die je zou gebruiken om met de auto op vakantie te gaan, net als een eventuele kinderwagen, een bench voor de hond, enzovoort. Dozen van vergelijkbare grootte zijn natuurlijk ook een handig hulpmiddel om de grootte van de koffer te bepalen, zodat je niet voor onaangename verrassingen staat na de aankoop.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten