Hoewel het aanbod van elektrische voertuigen al enkele maanden en jaren gestaag toeneemt en de modellen "minder duur" en compacter worden, laat de verwachte hausse in elektrische auto's op zich wachten. Een van de belangrijkste redenen voor deze trage start betreft de oplaadinfrastructuur, die nog onvoldoende is om de consument gerust te stellen. Siemens draagt zijn steentje bij door zijn prototype van een geprefabriceerd oplaadstation te onthullen, dat goedkoper te produceren en sneller te installeren is.
Concurreren met Tesla
Dit concept is - tot op zekere hoogte - een antwoord op Tesla's laatste iteratie van geprefabriceerde Superchargers waarmee in slechts 8 dagen een faciliteit met 12 stations kan worden geïnstalleerd. Het eerste prototype van VersiCharge XL is geïnstalleerd in de VS in Georgia bij Peachtree, niet ver van Atlanta. In vergelijking met Tesla's oplossing vereist Siemens' geprefabriceerde station slechts 3 dagen installatie en is het compatibel met alle elektrische voertuigen en alle batterij- en laadcapaciteiten. Het is gebaseerd op een modulair principe waarbij de "nuttige" elementen zijn geïntegreerd in het bovenste deel van het station, dat de vorm heeft van een portaal.
Dit ontwerp zou de installatiekosten drukken en de uitvoering versnellen. Het valt nog te bezien hoeveel laadvermogen de Siemens VersiCharge XL-stations zullen leveren in vergelijking met de Superchargers van Tesla, waarmee tot 324 kW kan worden geladen. De VersiCharge XL is ontworpen om geïnstalleerd te worden om een groot aantal elektrische voertuigen op te laden met Type 2 of 3 laders.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!