Door de BIV en de wegenbelasting af te schaffen om een slimme kilometerheffing op te leggen, heeft de Brusselse regering een stortvloed aan boze of op zijn minst ongeruste reacties uitgelokt. Die reacties komen van alle kanten, of het nu om onze lezers gaat of van officiële organisaties.
Voor Touring zou een dergelijke formule de hoofdstad isoleren van Vlaanderen en Wallonië: "In de huidige economische context is het onverantwoord om de weggebruiker te belasten met nog een bijkomende belasting." De mobiliteitsvereniging voegt eraan toe dat: "We begrijpen niet dat Brussel op eigen houtje initiatief neemt, zonder rekening te houden met de andere gewesten en dus politiek gezien een mes op de keel zet van automobilisten en pendelaars. Met een stadstol of een congestieheffing kunnen alleen degenen die het zich kunnen veroorloven zich nog vrij bewegen of naar het werk rijden. Terwijl we eigenlijk de koopkracht zouden moeten versterken in plaats van de consument een extra forfaitaire belasting aan te rekenen." Touring pleit voor een herziening van het volledige belastingplaatje voor automobiliteit, via een uniform systeem voor heel het land, zonder de factuur van de automobilist automatisch te verhogen.
Aan Vlaamse kant is er verontwaardiging te zien bij de ministers van Financiën en Mobiliteit, Matthias Diependaele (N-VA) en Lydia Peeters (Open Vld), die het verwerpen dat de Vlaamse pendelaars worden gediscrimineerd, zoals minister Peeters verduidelijkt: "Ik sta volledig open voor overleg met het Brussels Gewest, maar laten we duidelijk zijn: de Vlaamse pendelaar kan niet worden gediscrimineerd door de stadstol die Brussel wil invoeren". Bij de CD&V gaat Peter van Rompuy nog verder: "Deze belasting voor de Vlaamse autopendelaar is totaal onaanvaardbaar. Als Brussel zou doorzetten, zullen we alle middelen van het Vlaams parlement gebruiken om ons ertegen te verzetten." Nog steeds bij de christendemocraten is Bianca Debaets ervan overtuigd dat een dergelijke maatregel Brussel zou isoleren en ertoe zou kunnen leiden dat verschillende bedrijven de hoofdstad verlaten. Ze voegt eraan toe: "We kunnen dit soort constructies niet invoeren zonder voorafgaand overlegn, anders bouwen we in feite een muur rond Brussel. Het klinkt mooi, maar helaas geldt deze regel niet voor Vlamingen en Walen die met de auto naar Brussel komen. In hun respectievelijke gewesten zullen ze nog steeds de verschillende autobelastingen moeten betalen, terwijl ze in Brussel nog extra moeten opleggen."
In de economische hoek zeggen Febiac, Traxio en Renta eerder voorstander te zijn van de implementatie van een intelligente kilometerheffing in plaats van de BIV en de wegenbelasting, zolang het om een eerlijk systeem gaat dat geldt in alle gewesten en begrijpelijk is voor iedereen, zonder er een vorm van belastingverhoging van te maken.
Een gelijkaardig verhaal vinden we terug bij de Brusselse Kamer van Koophandel (Beci), waarbij mobiliteitsadviseur Ischa Lambrechts uitlegt: "Een intelligente kilometerheffing moet gelijktijdig met de andere gewesten van het land worden ingevoerd. Hier wordt het resultaat dat de pendelaars naar Brussel twee keer worden belast. Als werkgevers of niet-Brusselse pendelaars deze nieuwe bijkomende belasting moeten betalen en de vraag opkomt om het bedrijf te verhuizen of een extra belasting te betalen om in Brussel te werken, zullen bedrijven ervoor kiezen om te vertrekken." Vervolgens stelt hij het belang en de oplossing voor de mobiliteitsproblemen van de hoofdstad in vraag: "Bovendien loopt een stadstol het risico om simpelweg de mobiliteitsproblemen naar de rand te verplaatsen in plaats van ze op te lossen."
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!