Met bijna 15% van de stemmen hebben de Duitse groenen (Die Grünen) een historische score behaald, zij het lager dan verwacht. Het is echter voldoende om aan de onderhandelingstafel te zitten met de sociaal-democraten (SPD), die de verkiezingen hebben gewonnen, en de liberalen van de FPD voor de vorming van een regeringscoalitie zonder de CDU (de partij van Angela Merkel, die zich uit de politiek heeft teruggetrokken). En de Groenen hebben een stokpaardje: het opleggen van een algemene snelheidslimiet van 130 km/u op de Duitse autosnelwegen. In naam van de veiligheid en de strijd tegen de vervuiling zou daarmee een einde komen aan iets specifieks Duits, namelijk de “freie fahrt” op heel wat stukken snelweg.
Overbodig?
De Duitse autosector ontwikkelt haar auto's duidelijk met deze nationale gewoonte in het achterhoofd, vooral die met zware motoren. De elektrificatie van het wagenpark zou echter de aantrekkingskracht van hoge snelheden kunnen verminderen. Herbert Diess, CEO van de VW-groep, vindt bijvoorbeeld dat er geen nood is aan een algemene snelheidslimiet omdat "elektrische auto's en autonoom rijden die overbodig maken". Voor Ola Källenius, CEO van Mercedes, is "uitbreiding van de oplaadinfrastructuur" belangrijker dan wetgeving over snelheden op snelwegen.
Tempo 130
Zal de freie Fahrt de druk van Duitse milieuactivisten kunnen weerstaan? In werkelijkheid ligt de gemiddelde snelheid op de Autobahn niet noodzakelijk veel hoger dan in landen waar 130 km/u de regel is. Bijna 8 op de 10 Duitsers zouden zich namelijk aan een snelheid van 130 km/u houden op de vrije baanvakken waar 130 nog steeds de "aanbevolen" limiet is.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!