Het Brussels Gewest wil zoveel mogelijk pendelaars hun auto laten opgeven. Vandaar het idee voor een stadstol. De alternatieven zijn echter niet altijd voorhanden, dat is het punt dat Waals parlementslid André Antoine (cdH) naar voren brengt in La Libre Belgique. Hij is ook geschoffeerd door de financiële impact op de pendelaars bij een dergelijke maatregel. Als de tol van 12 euro zou worden aangenomen, zou het meer dan 2.500 euro per jaar kosten voor zij die met de auto naar het werk gaan. Hij voegt eraan doe: "Het is niet aanvaardbaar zolang er geen betrouwbare en voldoende alternatieven zijn voor de auto om naar Brussel te gaan." Hij spreekt zelfs van "afpersing". Aan de andere kant zou het een serieuze meevaller zijn op financieel vlak voor het gewest.
Een miljard
Stratec, het studiebureau dat door de Brusselse regering werd aangesteld om de haalbaarheid van een dergelijke tol te beoordelen, schat in dat de inkomsten voor het gewest 1,12 miljard euro per jaar zullen bedragen met een tol van 12 euro op spitsuren. Door het bedrag te verlagen naar 3 euro van 6 tot 10 uur 's ochtends, zou de jaaromzet nog steeds 323,7 miljoen euro bedragen. Voor de pendelaar zou deze tol van 3 euro per jaar iets meer dan 700 euro kosten. En het zal in ieder geval moeilijk zijn om door de mazen van het net te glippen, net zoals bij de LEZ. Het is de bedoeling om 46 vaste camera's en 20 mobiele posten te installeren voor controles. Aan dit systeem worden 18 voertuigen toegevoegd om fraudeurs op te sporen.
Druk tussen de gewesten?
In het interview dringt het parlementslid er bij de Waalse regering op aan om zich te verzetten tegen dit project van het Brussels Gewest. Toegegeven, het Waals Gewest kan weinig druk zetten om zijn standpunt aan de Brusselse collega's op te leggen, tenzij er op zeer hypothetische wijze steun zou komen van Vlaanderen of de federale overheid. Antoine is echter niet volledig tegen het principe gekant. Hij vraagt vooral om de stadstol uit te stellen tot de komst van een efficiënt stedelijk sporennet en "geloofwaardige infrastructuur" in zijn woorden, herhaald door het dagblad. Om degenen bij wie de auto momenteel nog het enige realistische vervoersmiddel is voor de dagelijke verplaatsingen richting de hoofdstad niet te veel te straffen. Heel wat bedrijven zouden het Brussels Gewest verlaten door het gebrek aan motivatie van hun werknemers om te komen werken in de hoofdstad.
Afbeelding: tolpoort voor de stadstol in Stockholm (Zweden)
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!