Het fenomeen was het meest uitgesproken in Frankrijk, maar het Ionity-laadnetwerk werd ook in andere Europese landen werden getroffen, waaronder in België. De beperking van het laadvermogen zou voglens de klantendienst van Ionity liggen aan een update door ABB; de Zwisters-Zweedse fabrikant van de laadpalen die door de dienst worden gebruikt.
Een van onze testers heeft het probleem kunnen opmerken, dat afgelopen donderdag opkwam en op zondag nog steeds niet was opgelost, hoewel sommige getroffen laadpalen konden herstellen tot een vermogen van 50 kW. Als direct gevolg hiervan zijn heel wat laadstations gesloten in Europa, voornamelijk in Oostenrijk, België, Kroatië, Frankrijk, Nederland, Slovakije, Slovenië en in Zwitserland. Duitsland, Denemarken, Finland, Italië, Litouwen, Tsjechië en Zweden zijn gespaard van het probleem.
Ionity toont zich echter geruststellend, zo blijkt uit de woorden van Marcus Groll, COO van Ionity: "We werken samen met onze partner ABB aan de volledige herneming van de activiteiten. De tevredenheid van onze klanten is onze topprioriteit, waardoor we hebben besloten om de getroffen Ionity-laadpunten te sluiten. We vragen onze klanten om de werkende laadpunten in het bijbehorende Ionity-station te gebruiken."
Een schatting is er nog niet wanneer het probleem opgelost zou moeten zijn, maar Ionity maakt het mogelijk om de getroffen stations te herkennen via de app, wetende dat niet alle laadpalen van hetzelfde station per se zijn getroffen door dit updateprobleem. Om zijn klanten tevreden te houden, biedt Ionity gratis oplaadbeurten aan bij deze vertraagde laadpalen. De anderen blijven wel betalend.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!