Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Project Telraam zit in de lift, maar wat is het eigenlijk?

Geschreven door Olivier Duquesne op 17-12-2019

Telraam is een klein apparaatje dat steeds groter wordt. De verkeersgegevens die dit systeem verzamelt, zijn zo accuraat dat ze zowel binnen- als buitenland interesseren.

Je kan geen betere omschrijving vinden dat "Telraam", want het apparaatje telt en plakt tegen het raam. Het verzamelt verkeersgegevens via een aan de ramen van gebouwen bevestigde camera en werkt volgens het principe van de burgerparticipatie. Het project ging in 2018 van start in Leuven, intussen tonen steeds meer burgers, verenigingen en overheden belangstelling. In zowel binnen- als buitenland. Het grote voordeel: Telraam levert accurate gegevens, zowel in real-time als op langere termijn.

De Telraam-apparatuur bestaat uit een kleine, in lage-resolutie filmende en tegen het raam bevestigde camera die gebruikt wordt op het aantal voetgangers, fietsers, auto's en vrachtwagens te tellen, maar zonder die beelden door te sturen (omwille van de privacy). Ook de snelheid en de rijrichting (of de staprichting, in het geval van voetgangers) wordt geregistreerd. Die gegevens worden in allerlei, vrij toegankelijke grafieken gegoten die een nagenoeg perfect beeld van de lokale verkeerssituatie vormen. Opgepast: Telraam werkt enkel overdag.

Lucht- en levenskwaliteit

Telraam, geïnitieerd door Waanz.in, Transport & Mobility en Mobiel 21 in Leuven, was in principe een burgeractie-instrument dat de nefaste impact van het verkeer op lucht- en levenskwaliteit in kaart te brengen. Het systeem registreerde waar de maximumsnelheid niet nageleefd werd, hoe hoog de fietsdichtheid was en wat de impact van omleidingen was op de lengte van de files. En zo kan je nog wel even doorgaan.

De gegevens zijn vrij toegankelijk, zodat elke persoon en elke overheidsinstantie ze kan gebruiken om een accuraat en betrouwbaar beeld te krijgen de milieu- en veiligheidsproblemen die bepaalde verkeerssituaties veroorzaken. Deze informatie kan vervolgens gebruiktworden om de mobiliteit of veiligheid van de desbetreffende buurt en haar bewoners. Intussen maken ook Antwerpen, Gent, Leuven, Rumbeke, Schaarbeek en Waregem gebruik van Telraam, op Europees niveau lopen er projecten in Cardiff (Verenigd Koninkrijk), Dublin (Ierland), Madrid (Spanje) en Ljubljana (Slovenië).

 

 

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten