Tesla is goed op dreef en stapelt de verkooprecords op, maar een van de grootste troeven van de Amerikaanse constructeur van elektrische auto's schuilt in zijn Supercharger-netwerk. Het Tesla-netwerk is zowel dicht als geografisch doordacht gespreid, efficiënt en betrouwbaar. En het komt zelden voor dat een Tesla-klant moet wachten om zijn auto snel op te laden. Tesla weet dat het er belang bij heeft zijn machtspositie op dit gebied te consolideren en zal daarom zijn netwerk verdichten om binnen dit en twee jaar het aantal stations uit te breiden tot 10.000, dat wil zeggen driemaal zoveel als nu het geval is.
>> Lees ook – Tesla Superchargers gaan tot 300 kW
90.000 Superchargers
Tesla wil dus zijn aantal stations verdrievoudigen, van de huidige 3.254 tot 10.000 tegen eind 2023, goed voor in totaal 90.000 Superchargers. Er zijn drie hoofdredenen voor deze geplande uitbreiding.
Ten eerste explodeert de verkoop van Tesla en moet de Amerikaanse constructeur een efficiënt niveau van dienstverlening en nabijheid voor zijn klanten handhaven. Daarom moet het aantal oplaadstations worden uitgebreid om ervoor te zorgen dat elke Tesla-eigenaar van hetzelfde gebruiksgemak profiteert als nu het geval is.
Ten tweede zal Tesla binnenkort verplicht zijn de toegang tot zijn Superchargers open te stellen voor elektrische auto's van andere merken. Het is dus van essentieel belang dat de fabrikant zijn aanbod verruimt om zijn eigen klanten niet te benadelen en tegelijkertijd gebruikers van concurrerende modellen te kunnen aantrekken om zijn snellaaddienst aan te kunnen verkopen.
Tenslotte is de concurrentie zich met de steun van grote autoconcerns aan het organiseren. Naast exploitanten uit de energiesector breidt ook het Ionity-netwerk zich uit en verhoogt het geleidelijk zijn kwaliteitsniveau, terwijl Stellantis een zeer ambitieus plan heeft voor de uitrol van het netwerk. Tesla moet zijn aanbod aan oplaaddiensten dus snel consolideren om zijn leiderschap op dit vanuit commercieel oogpunt cruciale punt te behouden.
>> Lees ook – Ionity introduceert de functie Plug and Charge
Door de dichtheid van zijn oplaadnetwerk te verhogen en de afstand tussen twee stations te verkleinen bereidt Tesla zich bovendien voor op de elektrische ‘tweede golf’, die waarschijnlijk zal bestaan uit voertuigen met een minder krachtige batterij om de verkoopprijs te kunnen verlagen. Die modellen zullen met een andere een kortere actieradius hebben en hun gebruikers zullen er dus baat bij hebben om regelmatiger met hoge snelheid te kunnen opladen. De sleutel tot het succes van de elektrische auto's van morgen ligt vooral in de prestaties en de relevantie van het oplaadnetwerk.
In Europa en België
In Europa telt het Tesla Supercharger-netwerk momenteel ongeveer 700 stations in meer dan 16 landen, goed voor in totaal 7.300 Superchargers. 55 van die stations en 450 van die laders werden alleen al in het voorbije trimester toegevoegd. De best bediende landen zijn Duitsland (111 stations), Frankrijk (76 stations) en het Verenigd Koninkrijk, maar België is ook vrij goed bediend, met 15 stations, waaraan er 3 nieuwe zullen worden toegevoegd in de loop van 2022 (in Brussel, Charleroi en Luik).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!