Half 2029 zou een autotunnel van 18 kilometer lang onder de Baltische Zee tussen Duitsland en Denemarken in gebruik moeten worden genomen. Die zal het Deense Lolland-Falster verbinden met de Duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein. Beide landen hebben de administratieve procedures goedgekeurd en het Duitse gerecht heeft zopas de knoop doorgehakt om in 2021 de werf op te starten. Aan Deense zijde is men in de buurt van Rødbyhavn echter al begonnen met de voorbereidende werkzaamheden, om de mobiliteit van de buurtbewoners te komende jaren te garanderen. Alleen een beslissing die nog hangende is bij het Europese gerechtshof in Luxemburg zou de agenda nog kunnen vertragen.
Een beetje geografie
Denemarken hangt enkel aan het Europese continent vast ter hoogte van het noordwesten van Duitsland, in de regio rond Flensburg. De Deense hoofdstad Kopenhagen ligt op een eiland, dat sinds het einde van de twintigste eeuw door middel van bruggen verbonden is met de rest van het land en met Zweden. Maar om rechtstreeks in Kopenhagen te geraken moet je de ferry nemen. Of een omweg van 160 kilometer maken via Flensburg. Oorspronkelijk was het idee een brug te bouwen tussen Puttgarden in Duitsland en Rødbyhavn in Denemarken. In 2008 werd uiteindelijk de beslissing genomen een afgezonken weg- en spoorwegtunnel te bouwen. Dat leidde echter tot negatieve reacties en rechtszaken van milieubewegingen en van ferrymaatschappijen. Indien het Europese gerechtshof de recente beslissing van Duitse rechtbanken bevestigt, zal de tunnel er dus wel degelijk komen.
8 miljard
De langste wegtunnel ter wereld bevindt zich in Noorwegen – hij is 24,5 kilometer lang. Daarnaast zijn er ook de spoorwegtunnels onder het Kanaal en onder de Gotthard. Die Zwitsere spoorwegtunnel is met zijn 57,1 kilometer de langste ter wereld. Het bijzondere aan de Fehmarnbelttunnel is dat het een afgezonken tunnel is. Hij wordt dus niet uitgegraven, maar op de bodem van Baltische Zee geplaatst en vervolgens bedekt met beschermlagen. Hij zal zowel open zijn voor voertuigen als voor treinen. De bouw van de tunnel zal 8 miljard euro kosten. Wanneer hij eenmaal geopend zal zijn, zal die voornamelijk Deense investering deels terugverdiend worden door een tol, die ook zal dienen om het onderhoud te financieren. Dankzij deze tunnel zul je op een tiental minuutjes de Fehmarn-zeestraat kunnen kruisen, terwijl dat nu een uur met de veerboot vergt. Deze 18 kilometer lange onderzeese verbinding tussen Duitsland en Denemarken zal nooit de langste afgezonken tunnel ter wereld kunnen worden, want in Noorwegen is er een nog straffer project.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!