Na 30 maanden onderzoek is Flanders' Drive tot de conclusie gekomen dat draadloos opladen (via inductie) bijna even efficiënt is als opladen via een kabel: bij statisch opladen bedraagt het rendement meer dan 90 procent. Deze opstelling is de enige die voor een elektrische auto (een Volvo) werd getest. Daarbij wordt het voertuig boven de inductievoorziening in de grond geparkeerd, waarna de batterij automatisch opgeladen wordt via de bodemplaat. Er werd getest met twee systemen: een normale laadmodus van 7 uur en een snellaadmodus van 1 uur.
In het kader van dit project, dat de steun genoot van negen ondernemingen en twee universiteiten (de KU Leuven en de VUB), werd ook onderzoek gevoerd naar een systeem van opladen tijdens het rijden. Daarvoor werd een deel van de N769 in de buurt van Lommel uitgerust met inductietechnologie. Flanders' Drive heeft enkel onderzoek gevoerd met een bus, maar de techniek werkt net zo goed voor een auto. Daaruit blijkt dat deze manier van dynamisch herladen even efficiënt is als statisch herladen, zowel op een wegdek van beton als op asfalt. Wel vereist herladen bij 70 km/h meer concentratie van de bestuurder, omdat die de auto netjes op het juiste traject moet houden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!