Het project Clean Power for Transport, dat zich inzet voor de uitrol van alternatieve brandstoffen, valt sinds kort onder de bevoegdheid van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Zij wil zich volop inzetten op elektrisch rijden, met de uitrol van 6.000 laadpalen per jaar deze legislatuur, voor een totaal van 30.000 laadpalen. Daarbij is het niet duidelijk of het gaat om publieke laadpalen of niet. België telde in 2019 zo’n 10.000 laadpalen, waarvan 3.500 stuks publiek toegankelijk zijn.
Duitsland achterna
Minister Peeters is van mening dat een goede laadinfrastructuur Vlamingen kan aanzetten om voor een elektrische auto te kiezen. Maar ook de snelwegparkings zouden van (snel)laadinfrastructuur moeten voorzien worden om elektrische rijders het gemakkelijk te maken om door Vlaanderen te rijden. Daarmee volgt Vlaanderen het voorbeeld van Duitsland, dat elk tankstation op zijn grondgebied heeft verplicht een laadpaal te installeren. Tenslotte wil minister Peeters ook de – dure - laadinfrastructuur die wordt uitgebouwd voor De Lijn beschikbaar maken voor ander bus- of vrachtverkeer.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!