De Duitse overheid versnelt de energietransitie met een subsidie tot 9.000 euro voor de aanschaf van een elektrische auto. Berlijn verplicht ook de installatie van een laadpaal in elk tankstation van het land. Momenteel zijn er volgens de BDEW, de Duitse vereniging voor de energie- en waterindustrie, 27.730 laadpalen op het Duitse grondgebied (maart 2020). Dat zijn niet allemaal snellaadpalen. Volgens deze vereniging zijn er 70.000 laadpalen nodig, waarvan 7.000 snelladers, om aan de toekomstige vraag te voldoen. Duitsland heeft 14.118 tankstations, waardoor deze oefening niet voldoende zou zijn om die 70.000 stuks te halen, tenzij er 3 laadpalen per tankstation worden geïnstalleerd.
Tegelijk worden de belastingen verhoogd op auto's waarvan de CO2-uitstoot hoger is dan een bepaalde drempelwaarde. Momenteel heeft de elektrische auto een marktaandeel van 1,8% in Duitsland, wat te weinig is voor de overheid. Daarom zal 2,5 miljard van de 130 miljard euro, die wordt ingezet voor de herlancering van de economie na de coronacrisis, gebruikt worden voor de productie van batterijen en de ontwikkeling van laadpalen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!