Het fileprobleem wordt al enkele decennia onderzocht met theoretische verkeersmodellen om te zien hoeveel minder auto’s en vrachtwagens er nodig zijn om de ochtend- en avondspitsen te elimineren. Deze theoretische verkeersmodellen spelen zich af in een virtuele wereld, tegenwoordig zelfs met artificiële intelligentie, om een realistische situatie na te bootsen. Maar met de coronacrisis hebben we een praktijksituatie meegemaakt waarbij we op het rustigste moment, in de tweede helft van maart, met 66% minder verkeer zaten dan in 2019. Het ideale moment om die verkeersmodellen af te toetsen op de echte wereld.
80 procent
VRT-verkeersexpert Hajo Beeckman heeft de cijfers in een duidelijk verhaal gegoten. Door de geleidelijke versoepeling van de lockdownmaatregelen kregen we deze lente ook een stapsgewijze terugkeer van het autoverkeer (vrachtwagens bleven grotendeels rijden voor de bevoorrading), waardoor men duidelijk kon vaststellen op welk verkeersniveau de ochtend- en avondspitsen terugkeerden. Dat gebeurde in de tweede week van juni, op een verkeersdrukte van 80% vergeleken met vorig jaar. Momenteel zitten we aan 90% van de verkeersdrukte, met 40 tot 60% minder files.
Telewerken
Er is dus niet zo veel nodig om de structurele files op de grootste pijnpunten als de Ring rond Brussel op te lossen. Met 10% minder verkeer verdwijnen de helft van de structurele files, met 20% minder zijn ze quasi volledig weg, tenzij in geval van ongevallen of werken. Meer telewerken (waar mogelijk) zoals in het begin van de coronacrisis zou al helpen, al keren steeds meer bedienden alweer terug naar kantoor. Maar ook een haalbaar alternatief voor vrijetijdsverplaatsingen met de auto zou veel schelen, want daardoor zijn volgens Beeckman de avondspitsen van de afgelopen weken weer zwaarder dan de ochtendspitsen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!