Carlo Di Antonio, Waals Minister van Openbare Werken, draait niet rond de hete brij: uit de cijfers blijkt hoe slecht de Waalse wegen erbij liggen. In een interview dat hij gaf aan onze collega’s van La Dernière Heure gaf hij toe dat de financiële inspanningen voor het Waalse wegenonderhoud “systematisch lager liggen dan in de rest van Europa”. Ook dat is niet echt nieuws. Maar tijdens het interview geeft hij wel een paar erg veelzeggende cijfers. Zo heeft Vlaanderen volgens het kabinet van Di Antonio tussen 2005 en 2009 jaarlijks 67.857 euro per kilometer weg geïnvesteerd op zijn grondgebied. In Wallonië was dat 25.671 euro. Al is dat de afgelopen jaren wel wat verbeterd, want tussen 2010 en 2015 is het bedrag opgelopen tot 41.194 euro.
Overal werken
Na dit sombere tafereel te hebben geschetst gaf de minister wel een optimistischer beeld van de toekomst. Hij zegt dat een plan uit 2009 om de kwaliteit van het Waalse wegennet te verbeteren met een investering van 500 miljoen euro door Benoît Lutgen een vervolg heeft gekregen in een ander plan van Maxime Prévot, ter waarde van 640 miljoen euro. Daarover zegt Di Antonio: “als we deze projecten optellen bij de andere uitgaven die sowieso al worden gedaan aan het Waalse wegennet, komen we aan een investering per kilometer die in de buurt komt van die van de andere Europese landen”. De verbetering zou in de komende jaren echter nog veel meer voelbaar moeten worden. Volgens de cijfers van de minister moet het Waalse Gewest tegen 2019 jaarlijks 49.552 euro per kilometer gaan investeren. “Vandaag zien we welke gevolgen dat heeft. De mensen mopperen omdat er overal werken zijn,” zo vertelt Di Antonio, “maar dat is omdat we onze investeringsachterstand moeten inlopen,” zo besluit hij.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!